A történetmondó

Amedeo Novelli

A fényképészet az üzenetátadás művészete. Vegytiszta formájában a fényképészet a fotós elméjében megfogant gondolat útja a néző elméjéig. Ez a gondolat lehet bármi, lehet összetett vagy egyszerű, művészi, dokumentarista vagy épp kereskedelmi célú, de az, hogy mennyire érthetően van közvetítve, csakis a fényképész készségein múlik.

amedeo novelli sony alpha 7RII utcaköveken szökellő férfi a levegőben

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/800s @ f/2.0, ISO 400

Fotóriporterként szerzett tapasztalatainak köszönhetően Amedeo Novelli ennek teljes mértékben tudatában van, és a Sony Alpha fényképezőgépek és objektívek segítségével a reklám- és divatipari munkája során egyaránt ezt a felismerést alkalmazza, így megvalósítva ügyfelei üzeneteinek egyértelmű és hatásos közlését.

„Amikor reklámokkal dolgozom, az ügyfeleimnek segítek abban, hogy a saját értékeiket közvetíthessék a képeimen keresztül, és én ezt imádom; a munka egyik legjobb része amikor a fényképészi elképzeléseimet kell ötvöznöm a márka és a kampány részét képező elképzelésekkel.”

amedeo novelli sony alpha 7RII fényképész felé sétáló férfi egy hídon

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/2500s @ f/1.8, ISO 200

Természetesen Amedeo és az ügyfél között mindig ott van egy kommunikációs ügynökség, amely megszabja a projekt határidejét, és „amelyet muszáj betartani. Mindig ez a munkát megelőző értekezletek kiindulópontja, és ha ez az alap megvan, onnantól kezdve játszik igazán szerepet a fotós kreativitása.”

amedeo novelli sony alpha 9 neonfényekből készült kosárlabdagyűrűn csimpaszkodó lány

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 35mm f/1.4 ZA| 1/160s @ f/4.5, ISO 200

Amedeo számos különböző ráhatásból merít a reklámszakmai munkája során, és mindezen ráhatások segítik a vizuális történetmesélésben – ő a gondolatok közvetítője. Nagyapja tengerészeti mérnökként az utazásai során több ezer fényképészeti diát készített, amelyeket aztán Amadeora hagyott „a Rolleiflexével, és mindenek felett a képek iránti szenvedélyével együtt.”

Majdhogynem véletlenül kezdett el fényképészként dolgozni, mikor még hallgatóként Délkelet-Ázsiában túrázott, és az utazást a magazinoknak eladott képeiből finanszírozta.

„A fotóriporteri munka – magyarázza Amadeo – megtanított arra, hogy minden vállalkozásnak a megfelelő felkészüléssel kell nekilátni. Ez a felkészülés nem a vizuális kutatómunkáról és az ötletelésről szól; kulcsfontosságú, hogy az éppen terítéken lévő történeteket, embereket és márkákat ismerjem meg minél alaposabban.” A reklámipari munka esetében, elmondása szerint ez azt jelenti, hogy a termék értékeire kell figyelni, és azt kell kitalálni, hogyan mutassuk be ezeket egy képen keresztül.

amedeo novelli sony alpha 9 neonfényekből kreált angyalszárnyak előtt álló lány

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 24mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/3.2, ISO 200

Természetesen, ahogy Amedeo mondja, függetlenül attól, hogy tudat alatt vagy szándékosan történik, a saját megközelítés alkalmazása egy projekt során „azt jelenti, hogy a fotós hozzátesz valamit az ügyfél koncepciójához, és megvalósítja a saját egyedi elképzelését. Én valóban úgy vélem, hogy a kultúra, a műszaki képzettség és a tapasztalat mind rendkívül fontos szerepet játszanak ebben a folyamatban. Én például az újságírás és az üzenetátadás iránti szenvedélyemet, illetve a társadalmi és utcafotózás terén folytatott projektjeim bizonyos elemeit vegyítem a munkámban.”

amedeo novelli sony alpha 7RII egy felfelé néző férfi ablakban visszatükröződő alakja madártávlatból

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/3200s @ f/1.8, ISO 200

Amikor divatreklámok díszletei között folyik a munka, Amedeo szerint életbevágó, hogy „létrejöjjön egy kapcsolat a termék és a közönség, tehát azok közt, akiknek szánták, és hogy egy pozitív érzelmi töltet alakuljon ki bennük.” Számára ez gyakran azzal jár, hogy a képeket elhelyezi kontextusban, így valódibbnak tűnnek, ezért pedig nem csak a modellekre koncentrál, hanem az általuk elfoglalt helyre, és az élettörténetükre is.

amedeo novelli sony alpha 7RII oldalasan a fényképészre néző férfi egy téglafalakkal övezett sikátorban

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/1600s @ f/1.8, ISO 50

„Az utcai fényképészet terén és a riportfotósként szerzett tapasztalatom hatást gyakorol a reklámipari munkáimra is, ugyanis nagyon ritkán dolgozom stúdióban, szinte mindig boltokban, otthonokban vagy irodákban készítem a képeket, mintsem az utcán. A cél az, hogy a modelleket és a termékeket egy valóságos környezetben helyezzem el, és ha a képek még rövid történeteket is képesek elmesélni, az még jobb.”

amedeo novell sony alpha 9 csemegepult előtt álló lány rózsaszín csuklyában

© Amedeo Novelli | Sony α9 + 24mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/5.0, ISO 200

A divat- és reklámipari megbízásai során Amedeo fotóriporterként szerzett tapasztalataiból is merít, és az utcai és társadalmi dokumentarista munkáinak tematikáit is felhasználja, így szeret nagylátószögű objektívekkel dolgozni, „különösen az FE 16-35mm f/4 ZA OSS, az FE 24mm f/1.4 GM és az FE 35mm f/1.4 ZA modellekkel, amelyek lehetőséget adnak arra, hogy kontextusban ábrázoljam az alanyokat, és a környezetüket is felhasználjam.” Emellett a felszerelésében megtalálhatók még a klasszikusabb portréobjektívek is, például az FE 55mm f/1.8 ZA és az FE 85mm f/1.4 GM.

A legfontosabbak azonban maguk a fényképezőgépek, – az α9-es and α7R III-as modellek – amelyek segítenek ötvözni élményeit, és történeteket alkotni. De miért is olyan vonzó tükör nélküli fényképezőgépet használni az ilyen munkákhoz? Amadeo elmondása szerint a minőség hatalmas szerepet játszik.

amedeo novelli sony alpha 7RII egy dobozon álló férfi ahogy a padlót nézi

© Amedeo Novelli | Sony α7R II + 55mm f/1.8 ZA | 1/1250s @ f/1.8, ISO 50

„A Sony érzékelői és kisméretű fényképezőgépei által garantált nagyszerű fájlminőségnek köszönhetően diszkrétebben és szabadabban dolgozhat az ember a fotóalanyaival, azonban, ami valóban egyből meggyőzött az a tükör nélküli rendszer alapjául szolgáló elgondolás. A koncepció, hogy végre valós időben láthatom az elektronikus képkeresőn a zár és a blende tekintetében hozott döntéseim hatását, egyszerűen lenyűgöző. Már akkor megtetszett ez a megközelítés, amikor először használtam a Sony NEX 3-at, és amikor kijött az RX-1 és az első α7-es, végleg váltottam az SLR gépekről.”

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-9

α9 Full Frame, tükör nélküli fényképezőgép CMOS-érzékelővel

ILCE-9

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-7RM2

SEL24F14GM

FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL35F14Z

FE 35mm f/1.4 ZA

SEL35F14Z

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1.8 ZA

SEL55F18Z

Amedeo Novelli
Alpha Universe

Amedeo Novelli

Olaszország

Fotós kutatásaim végül mindig az emberekhez vezetnek. Ha definiálnom kéne a munkámat, azt mondanám, társadalmi, bár csak nagyon tág értelemben. Minden érdekel, ami az emberrel kapcsolatos, az érzelmeitől kezdve a környezettel való kapcsolatáig. Egy tükör nélküli rendszert választottam, mert ez lehetővé teszi, hogy diszkrétebb legyek, és gyorsabban megragadhassam az érzelmeket, amelyeket a képeimmel be akarok mutatni. Hajsza a fény után. A fény képes varázslatossá tenni a hétköznapit. – Trent Parke

Profil megtekintése


x