A tűz és jég földjének fotózása

Iurie Belegurschi

Amikor Iurie Belegurschi szülőföldjéről, Moldovából Izlandra költözött 2006-ban, nagyon hamar beleszeretett az országba és az ott élőkbe. Tizenhárom év elteltével ez az ország az otthona, itt vezeti Izland vezető fotós utazási irodáját. Az ország természetes szépsége által megihletve Iurie fényképezőgépet ragadott, és azóta sem bánta meg; az ország folyamatosan változó tájai jelentik soha le nem záruló projektjét.

A fotós Iurie számára az északi sarkkör közelsége, valamint a hihetetlenül változatos klimatikus és fényviszonyok rengeteg lehetőséget kínálnak.

iurie belegursch sony alpha 7RIII északi fény a tengerparton, a távolban hóval borított szikla

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 15s @ f/2.8, ISO 1000

„A klíma és a fény mindig jelentős hatással van a felvételeimre” – magyarázta. „Folyamatosan figyelemmel kell kísérnem az időjárást, hogy a lehető legjobban felkészüljek, és a megfelelő helyen legyek a megfelelő időben a legjobb képekhez.”

Az izlandi fények rendkívüli változatosak: télen mindössze néhány óra a nappal, nyáron pedig közel 24 órán keresztül van fent a nap, Iurie eszközkészlete igen kiterjedt.

„Egész éjjel kint lehetek fotózni télen, ha a körülmények kedveznek, és az északi fény bemutatót tart!” – mondta el. „Nyáron, a szinte állandó napfényben, rengeteg idővel gazdálkodhatok. Ugyanakkor a legjobb fény, az aranyfény, az éjfél környéki órákban van jelen, így gyakran vagyok kénytelen napközben pihenni, és egész éjszaka fotózni.”

iurie belegurschi sony alpha 7RIII a nap felkel a tengerparti látóhatáron, az előtérben nagy megvilágított jégtömbök

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/13s @ f/22, ISO 50

Miközben melegen kell tartania magát fotózáskor, Iurie számára fontos az is, hogy a fényképezőgépe és az objektívje is boldoguljon a kemény környezettel – és Sony Alpha felszerelése nagyszerűen helyt is áll.

„A régebbi fényképezőgépek esetében az akkumulátoros üzemidő és az LCD-kijelző megszenvedhette a hideget” – mondta el. „Azonban az α7R III akkumulátora nagyszerűen bírja, tömítése pedig valóban időjárásálló, így sokkal több időt tölthetek felvételkészítéssel kint, a hidegben.”

A vulkáni eredetű szigetet továbbra is minden évszakban faragják és alakítják az elemek, és Iurie ezért mondja, hogy soha nem fog ráunni az ország fotózására; és ugyanezért marad lezáratlan ez a projekt.

iurie belegursch sony alpha 7RIII a nap kibukkan a látóhatáron, és megvilágít egy nagy gejzírt

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/8s @ f/16, ISO 500

„Új jégbarlangokat találnak minden évben, és a gleccserfolyók folytonosan változtatják folyásirányukat” – mondta el. „Ez azt jelenti, hogy mindegy, milyen gyakran fotózol egy adott helyszínt, a következő évben mindig van új, felfedezésre váró kompozíció. Számtalanszor visszamehetek ugyanazokra a helyekre, és minden alkalommal teljesen más fényeket és időjárást találok – azaz mindig izgalmas!”

A nagyszerű fényviszonyok magától értetődően fontosak egy tájkép esetében, de amiket Iurie valójában keres, azok olyan elemek a tájképben, amelyek megragadják a tekintetet, és a nézőt beszippantják a látványba. „Ha sikerül ötvöznöm a néző tekintetét vonzó dolgot a jó fényekkel, akkor biztosan tudom, hogy nagyszerű a felvétel” – fejtette ki Iurie.

iurie belegurschi sony alpha 7RIII az északi fény tükröződése patakvízben, havas tájban

Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 30s @ f/2.8, ISO 1600

Ezekhez a felvételekhez széles látószögű objektívet használ, utazásaihoz jelenleg a Sony 16-35 mm f/2.8 G Master objektívet. „Gyakran használom arra, hogy közel menjek az előtérben található témához” – mondta el. „Erőteljesen kihangsúlyozom, így valami egyébként mindennapos dologból valóban érdekes válik, egyúttal segít mélységet adni a tájkép látványának.”

Miután rátalált a megörökíteni kívánt témára, Iurie arra összpontosít, hogy biztosan tökéletesre sikerüljön az expozíció. „Minden felvételemet manuális módban készítem” – magyarázta. „A fényképezőgép kijelzőjén látható hisztogram a sorvezetőm. A célom annak elkerülése, hogy levágjak a csúcsfényekből vagy az árnyékokból. Az α7R III dinamikatartományának köszönhetően ez sokkal kisebb gond, ugyanis lenyűgöző részletességgel dolgozik a csúcsfényeknél és az árnyékoknál egyaránt.”

iurie belegurschi sony alpha 7RIII az északi fény tánca távoli hegyek fölött, az előtérben egy zölden megvilágított gejzír

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 10s @ f/2.8, ISO 3200

A látvány megörökítését követően Iurie kreatív tevékenységének utolsó fázisa, a szerkesztés következik, amelyet majdnem ugyanannyira kedvel, mint magát a fotózást. „Lehetőséget ad a fotósnak a saját stílusa tényleges megteremtésére” – mondta el. „Miután végeztem egy kép szerkesztésével, gyakran félreteszem néhány napra, majd újra megtekintem friss tekintettel. Egészen meglepő, miféle változtatások merülnek fel egy kisebb szünetet követően.”

iurie belegurschi sony alpha 7RIII magányos fotós alacsony felhőbe burkolózó hegytetőn

© Iurie Belegurschi | Sony α7R II | 1/1000s @ f/8.0, ISO 200

És milyen tanácsot adna Iurie az Izlandra látogatóknak? „Mindenképpen érdemes felkészülten érkezni, az előzetes kutatómunkát elvégezve” – hangsúlyozta. „Ez nem csak a tervezett fotózási helyszín kiválasztását foglalja magában, hanem annak kigondolását is, hogy a témát hogyan lehet a lehető legjobb fényviszonyok között megörökíteni. Ez rengeteg munka, de garantálja, hogy lélegzetelállító felvételekkel a tarsolyban lehet hazatérni.”

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

ILCE-7RM3

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL1635GM

Iurie Belegurschi
Alpha Universe

Iurie Belegurschi

Izland

Az én meglátásom szerint a tájképfotózás lényege, hogy a megfelelő pillanatban legyünk a megfelelő helyen

Profil megtekintése