Elhozni a változást

Kaisa Lappalainen

„Tegyél többet.” Ennél jobb tanácsot nem adhatsz egy természetfotósnak, és ez a megközelítés tükröződik vissza nagyban Kaisa Lappalainen munkásságában is, beleértve legújabb, a tazmán méréskelt övi esőerdőkre és azok lakóira összpontosító projektjét is.

De mit tegyünk többet, és hogyan? Kaisa számára a lényeg, hogy minél nagyobb terepet járjon be, minél kreatívabban dolgozzon, és minél nagyobb hatást gyakoroljon a politikára munkásságával.

kaisa lappalainen sony alpha 9 kis emlős a hátsó lábain ül a dzsungelben

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/640s @ f/2.8, ISO 2000

Kaisa 15 éves kora óta készít természetfotókat, és azóta tapasztalt szafari túravezető vált belőle, aki számtalan afrikai túrát tudhat már a háta mögött; tinédzserként egy ütött-kopott DSLR géppel kezdett dolgozni, nemrég pedig a Sony α9-es modelljére váltott át.

Mégis valami egészen más kalauzolta Tazmániába. „Egy barátom esküvőjére mentem Ausztráliába, – mondja – és arra gondoltam, ha már 20 órát repülök, valami mást is be kéne iktatni a kis kiruccanásba. Előtte sosem voltam még Tazmániában, de mindig is lenyűgözött az ottani környezet, ugyanis csak egy maroknyi olyan hely van a világon, ahol ehhez hasonló hideg, mérsékelt övi esőerdők találhatók. Szerettem volna első kézből megtapasztalni, milyen is ez az élmény.”

 

kaisa lappalainen sony alpha 9 kistestű emlős a nyílt terepen

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 85mm f/1.4 GM | 1/2500s @ f/2.0, ISO 100

Kaisa szinte azonnal megtalálta a kapcsolatot Tazmániával, mégpedig egy természetvédelmi kérdés kapcsán. „Tazmánia egy rendkívül súlyos problémával néz szembe a fakitermelés miatt, – meséli Kaisa – és ugyanez a helyzet Finnországban is; mindkét országban a wc-papírgyártást szolgálja ki faipar! A különbség az, hogy a Tazmániába érkező vállalatok több ezer éves fákat vágnak ki, hogy aztán még több eukaliptuszt ültessenek a helyükre. Az erdők tehát mások, de a probléma ugyanaz. Az élettér elvesztése végső soron mindig a fajokat veszélyezteti.” Kasia azért döntött úgy, hogy itt készíti el új projektjét, hogy felhívja a figyelmet a térség problémáira.

kaisa-lappalainen-sony-alpha-9-tasmanian-bird-stands-alone-in-an-open-space

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/5.6, ISO 400

A vizuális üzenetátadás terén Kaisa egy dokumentarista, történetmondós stílust tett a sajátjává. „A kontextus azért fontos,– mondja – hogy az emberek az adott faj mellett magát a tájat és az élőhelyet is láthassák.”

Épp ezért Kaisa fontosnak tartja nem kizárólag a közeli képekre összpontosítani; szerinte ezen csúszhatnak el egyes fotósok az állatokról készített porté- és akciófotóknál.

kaisa lappalainen sony alpha 9 a magas fűben csücsülő tazmán madarak

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/320s @ f/2.8, ISO 320

„Véleményem szerint a természetfotósoknak három fázisban kell dolgozniuk” – mondja Kaisa. „Elsőként olyan közel kell férkőznünk az állathoz, amennyire csak lehet, hogy betölthessük a képkockát, csak úgy, mint egy portrénál. Ha ez megvan, a második lépés, hogy saját környezetében örökítsük meg az alanyt, helyezzük kontextusba. A harmadik stádiumban pedig a művészi megközelítés kap hangsúlyt, használhatunk pásztázást vagy hosszú záridőt; a dokumentarizmus helyett itt a művészeté a főszerep. Így a változatosság egésze teszi hatásosabbá a projektet.”

kaisa lappalainen sony alpha 9 hangyászsün szimatol élelem után a talajon

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/2.8, ISO 400

Ehhez a módszerhez több különböző objektívet kell használni, és Kaisa általában háromféle modellel dolgozik; az FE 16-35mm f/2.8 GM, az FE 70-200mm f/2.8 GM OSS és az FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS objektívekkel a szuperszéles látószögtől egészen a szuper telefotókig minden a rendelkezésére áll.

„Szeretem mindet magammal vinni, – magyarázza – és hogy még gyorsabban dolgozhassak, két α9-es vázat használok. Általában a 100-400 mm-es objektív van az egyik vázon, a 70-200 mm-es pedig a másikon, de Tazmániában sokat fotóztam az FE 400mm f/2.8 GM OSS modellel is, ami megint csak nagyszerű.”

Mik az előnyei annak, ha több vázzal dolgozik az ember? “Hát, – kezdi Kaisa– így sokkal gyorsabban tudok reagálni, mintha az objektíveket cserélgetném. Az állatok gyorsak, a viselkedésük pedig szeszélyes, ezért gyakran nincs arra időm, hogy objektívet cseréljek.”

Kaisa elmondása alapján csakis azért tud egyszerre több vázat és objektívet is magánál tartani, mert egy kisebb, könnyebb Alpha felszerelésre váltott. „Még a 400 mm-esről is azt gondolná az ember, hogy egy nehéz objektív, és mégis mindenféle tartóeszköz nélkül tudom használni.” – meséli Kaisa.

kaisa lappalainen sony alpha 9 két kenguru tusázik a dominanciáért

© Kaisa Lappalainen | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/800s @ f/2.8, ISO 1600

„Az, hogy az α9-esre váltottam, – folytatja Kaisa – hatalmas minőségbeli ugrást jelentett a régi DSLR gépemhez képest. Már el sem tudnám képzelni, hogy megint azzal dolgozzak, és leginkább az automata fókusz teljesítménye miatt; alapvető fontosságú a természetfotózás közben. Tudom, hogy biztosan rátapad még a repülő vagy futó állatokra is, és fókuszban tartja őket.”

Aztán így folytatja Kaisa: „Váltogatni szoktam a beállítások között, az akció témákhoz és a kiszámíthatatlan alanyokhoz a Folyamatos AF funkciót választom széles zónaterületekkel, de a portrékhoz az Egyszerű autofókuszt használom, így egy adott pontot élesíthetek ki, és ami igazán elképesztő, hogy élőben ráközelíthetek a témára, hogy ellenőrizzem valóban ott éles-e a kép, ahol én azt szeretném. Amikor DSLR-használókat vezetek, nekem mindig jól sikerülnek a képeim, náluk azonban pont az ellenkezője a helyzet.”

És hogy reményei szerint milyen hatást gyakorol majd a projektre másokra?

„Végtére is a cél az, hogy az emberek belássák, hogy a cselekedeteik hatással lesznek az életükre. Meg kell értenünk, hogy akár a saját hazánkban, akár a világ másik felén történik valami, attól még ugyan olyan valóságos. Itt vannak ezek a csodás vidékek, de ha nem változtatunk a viselkedésünkön, el fognak tűnni.”

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-9

α9 full-frame rétegelt CMOS-érzékelővel

ILCE-9

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

Kaisa Lappalainen
Alpha Universe

Kaisa Lappalainen

Finnország

A veszélyeztetett fajok természetes élőhelyükön történő megörökítése nagyon fontos számomra. Tudom, hogy ezeket az állatokat, vagy épp az élőhelyüket már nem biztos, hogy láthatják majd a következő generációk. Ezért még fontosabb, hogy megosszuk a gyönyörű bolygónkról, és különböző vidékeiről készült felvételeket.

Profil megtekintése


x