Fények, kamera, felvétel!

Chris Raphael 

Még a több ezer szereplővel dolgozó filmek esetében is sokkal többen dolgoznak a színfalak mögött, akik a koncepcióból előadást varázsolnak, és még annál is többet. Ezen munkák egyike a standfotósé, más néven a filmes fotósé.

Chris Raphael standfotós veterán, 15 évnyi tapasztalat birtokában kifejtette: „Az a dolgom, hogy elkészítsem a filmet eladni képes képeket. Ezek újságokba, magazinokba és akár a mozis poszterekre is kerülhetnek, vagy a DVD- és Blu-ray-lemezek borítóira.”

chris-raphael-sony-alpha-6300-steve-buscemi-copyright-Sony-Pictures-Television

© Chris Raphael/Sony Pictures Television | Sony α6300 + 24-70 mm f/2.8 GM | 1/640s @ f/5.0, ISO 1000

A standfotós képei elengedhetetlenek, ugyanis ezek minősége meghaladja a mozifilmen, illetve a digitális mozikamerákon megörökített képekét, ezért jelentős nagyításra is alkalmasak. Chrishez hasonlóan a standfotósoknak nem csupán a film színészeinek portréképét kell elkészíteniük – javarészt jelen vannak a forgatáson, fényképezik az alakításokat, és színfalak mögötti felvételeket is készítenek.

Álomszerű munkának hangzik, és Chris filmek iránti rajongásával egyértelműen az is, ugyanakkor kifejezetten kemény feladat. Hosszúak a napok, a forgatás kiszámíthatatlan, és előfordulhat, hogy csupán másodpercek állnak rendelkezésre a szükséges felvételek elkészítésére. Jó példa erre a „különleges” avagy „galéria” fotók elkészítése, amelyek a filmsztárok hagyományosnak számító portréfotóit jelentik.

 

chris-raphael-sony-alpha-7RII-actor-dressed-as-pilot-poses-for-the-camera

© Chris Raphael | Sony α7R II + 85 mm f/1.8 | 1/125s @ f/5.0, ISO 1250

„A produkciós vállalat szabja meg, hogy mikor dolgozik a legtöbb színész, mi pedig mobilstúdiót állítunk fel, így amikor egy jelenetnek vége, jöhet a fotózás. A vállalat nem kíván extra napot kifizetni a színészeknek ehhez, továbbá a kiadásaikat növelik a generátorok, a segédszemélyzet, a bérelt világítástechnika stb., ezért jól kell teljesíteni, és mindezt gyorsan. Ez mindenképpen nyomás helyez ránk, de a jó fajtából!”

Hogyan működnek a dolgok forgatási helyszínen végzett fotózásnál? Hogyan dolgozik, amikor mindenki más is elfoglalt? Chris válasza: „Rendszerint közvetlenül az „A” kamera mellé helyezkedem, ez az optimális hely. Az operatőr elsősorban ehhez állította be a fényeket, ezért a történések lényege is itt zajlik. Ezek a megörökíteni kívánt legfontosabb képek is egyben – amelyek képesek összefoglalni a filmet. Lehet ez valamelyik főszereplő fontos pillanata, vagy valamilyen reakció; de mindenképpen ez az a hely, ahol meg lehet örökíteni.”

chris-raphael-sony-alpha-7RII-brad-pitt-dressed-in-1920s-outfit

© Chris Raphael | Sony α7R II + 55 mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/3.2, ISO 4000

„Ha elégedett vagyok az adott jelenet megörökítésével,” – fejtette ki Chris – „megpróbálok másik képet is csinálni más szögből, amely valószínűleg közel van a „B” kamerához, de lehet, hogy pompás színfalak mögötti képet tudok elkapni.”

A színfalak mögötti képek nagyjából a munkássága 5%-át teszik ki, de mindig adódik lehetőség. „Ha a látvány jól mutat a darukarokkal és a világítótestekkel együtt, akkor hátrébb lépek, és nagy látószögű képet készítek” – árulta el Chris. „Máskor háttérfény előtt látható a kameraman vagy a boomkezelő, de ez lehet akár a monitorok előtt koncentráló rendező is a producerek társaságában. A színészekkel foglalkozó rendezőkről készített képeket nagyon szeretik a filmgyárak, de jól is kell csinálni. Ez fontos és komoly helyzet, nem lehet csak úgy betolakodni.”

chris-raphael-sony-alpha-7SII-actor-threatens-a-man-with-a-gun-pointed-in-his-face

© Chris Raphael | Sony α7S II + 85 mm f/1.8 | 1/160s @ f/3.2, ISO 6400

Ezzel el is érkeztünk a standfotósok egyik legfontosabb tennivalójához – mondta el Chris –, a láthatatlan és észrevehetetlen tevékenykedéshez. A sok évnyi tapasztalat mellett segíti ebben α7R IIIs gépe is.

„Bár jó dolog az operatőrhöz közel lenni, a standfotós nem lehet a színész látóterében. Semmiképpen sem cél, hogy belenézzenek az objektívbe, az ugyanis zavaró lehet. Ilyen esetekben kifejezetten hasznos a gépem kihajtható képernyője. Elbújhatok a darukezeIő vagy a fókuszpuller mögött a kép komponálása közben, és láthatatlan maradhatok. De akár a távoli fotózást is előkészíthetem.”

Ha a nesztelenségről van szó, az α7R III néma felvételkészítési módja páratlannak bizonyul. „Korábban ún. »blimpet« használtunk, ami egy nagy, hangszigetelő tokozás volt a fényképezőgéphez” – mesélte Chris. „Ez azonban sosem volt igazán jó, mert a képterületnek csak nagyjából a 60%-a látszott, nem lehetett állítani sem a záridőt, sem a fókuszt, emellett nagy volt és nehéz. 10-12 éven át használtam ilyet, de amikor a tükör nélküli gépek megjelentek a néma zármegoldásokkal, az szó szerint levette a terhet a vállamról.”

chris-raphael-sony-alpha-7RII-2-actors-in-costume-sit-in-a-dimly-lit-barn

© Chris Raphael | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/2.8, ISO 800

Ezek szerint a forgatási fotós feladata a filmkészítés folyamatának dokumentálása? Vagy a Chrishez hasonló fotóművészek belevihetik saját kreativitásukat is? Chris elárulta: „Mindenképpen van lehetőség a művészi kifejezésre, de egy bizonyos pontig leginkább a dokumentálásról szól. Miután elkészítettem az első néhány felvétel alatt a legfontosabb képeket – különféle méretben, hogy legyen miből válogatni –, nekiállhatok a még inkább nekem való dolgoknak.” A standfotósok a helyszíni megvilágítás és kompozíció korlátai között dolgoznak, így Chris leginkább a mélységélesség és a zársebesség variálásával teszi egyénivé a képeit, így a fotói kiemelkednek a képkockákból.

Vegyünk például egy akciójelenetet. „Ha a színész elenged egy ütést, vagy éppen autós üldözést fotózok, nem szeretném egyszerűen 1/500 mp-es vagy 1/1000 mp-es záridővel kimerevíteni a pillanatot” – tette hozzá. „Energiát szeretnék belevinni, némi elmosódást a mozdulatba, ugyanakkor az arcokat fókuszban szeretném tartani. Ezért kb. 1/60 mp-re lassítok. Ugyanez a helyzet a száguldó autóval – a kimerevítés és az unalmasan statikussá rögzítés helyett inkább megmutatom a mozgást egy pásztázásos felvétellel. Egyszerűen izgalmasabb így.”

chris-raphael-sony-alpha-7SII-jackie-chan-kneels-by-a-building-following-an-explosion

© Chris Raphael | Sony α7S II + 24-70 mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/4.0, ISO 6400

A filmek akciótémáinak Chris-féle megközelítése a sportfotós múltból ered, a portré- és divatfotózással töltött évei pedig a színészek stúdiófotó jellegű portréinak elkészítésében segítik. „Csatlakoztam egy nagy sportügynökséghez, és portréfotósok segítője lettem. Csináltam némi fotózást egy színházi vállalkozásnak is, így amikor egy barátom barátja Londonban filmet készített („Szerelem és egyéb katasztrófák” címmel), engem is bevontak a munkálatokba. Ezt követően a filmes munkáim lavinaszerűen követték egymást, és ez nagyszerű, ugyanis szó szerint minden alkalommal mást fényképezek, és csodás emberek csapataival dolgozhatok együtt.”

Elmondása szerint ez a sokrétű tapasztalat vértezte őt fel arra, hogy kezelni tudja a filmforgatások világának különféle témáit és helyzeteit. „Bármilyen megbízásnál előfordulhat gyenge megvilágítás, akció, portré és tájkép kombinációja, és a tapasztalat az, ami segít a gyorsabb alkalmazkodásban és az elszalasztott pillanatok kiküszöbölésében – és ez elengedhetetlen. A filmkészítő vállalat kiadásai dollármilliók is lehetnek, ezért nem lehet újrakezdeni dolgokat csak azért, mert éppen a fényképezőgéppel voltam elfoglalva. Tudnom kell, hogy melyik zársebesség vagy objektív a legmegfelelőbb, és készen kell állnom. Nincs idő a hibázásra!”

A cikkben bemutatott termékek 

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-7SM2

α7S II E-bajonettes fényképezőgép Full Frame érzékelővel

ILCE-6300

α6300 E-bajonettes fényképezőgép APS-C érzékelővel

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1.8 ZA

Chris Raphael
Alpha Universe

Chris Raphael

UK

A standfotózás a fényképezés legjobb területe, ahol eddig dolgoztam. Minden nap más a díszlet, és a munka még mindig élvezetes…

Profil megtekintése