Alpha Universe háttértörténet
Alpha Universe háttértörténet
Dacolva a viszontagságokkal 

Andrea Frazzetta 

Furcsának hangzik, hogy egy fotós újságíró inspirációt érez egy online közzétett spontán szelfi nyomán? Meglehet. De furcsa időket élünk. Természetesen kevés erőteljesebb kép készült az elmúlt hónapokban, mint Alessia Bonari önarcképe, amelyet Észak-Olaszország egyik COVID-19 sújtotta kórházában, a 12 órás nővérműszakja végén fotózott.

„2020. március 11-e, szerda volt” – fejtette ki Andrea Frazzetta, fotós újságíró. „Alessia bejegyzése milliókhoz ért el, az egész országban. Az egész napos arcmaszkviselés nyomai harci sebesülésként hatottak. Számomra ez a kép tökéletesen szimbolizálta a világban zajló történéseket.”

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 olaszországi frontvonalbeli kórház dolgozójának portréja

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 400

„Március közepére Észak-Olaszország a COVID-19 világjárvány gócpontjává vált” – folytatta Andrea. „Lombardiában, ahol a vírus először terjedt el robbanásszerűen Nyugaton, a jól felszerelt és fejlett egészségügyi rendszer hirtelen háborús övezetté vált.”

A krízistől indíttatva Andrea Frazzetta úgy reagált, ahogy veterán fotós újságíróként tudott: saját képsorozatán keresztül örökíti meg a halálos vírussal szemben vívott, történelmi erőfeszítéseket. Lélekbe markoló portrék sorát készítette el észak-olaszországi kórházakban, a COVID-19 elleni harc legnehezebb napjaiban, amelynek képei megjelentek a New York Times Magazine-ban.

A következő hetekben Andrea a kórházi és klinikai frontvonalban dolgozókról készített portrét Bresciában, Bergamóban és Milánóban.

„Az ötlet kifejezetten ösztönös volt, ugyanakkor számos fotós dokumentarista munka és portré közös vonása, mert természetes reakció a fotós részéről – a főszereplő arcára összpontosítunk egy tragédia során; így meséljük el az emberi történetet és az elszenvedett áldozatot.” 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 a műszak végén az arcmaszkját levevő ápoló portréja

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Andrea sorozatának főszereplői közé tartoztak „mentési szakemberek, önkéntesek, takarítószemélyzet, ápolók, orvosok és orvosigazgatók. Összesen 30 képalany, mindannyian a műszakjuk végén megörökítve, közvetlenül a maszkjuk levétele után. Meg akartam mutatni a kimerültségüket, a fáradtságukat, és kiolvasni a szemükből, hogy mit csináltak aznap.”

Az Andreához hasonló fotós újságírók mindig a veszélyhelyzetek kellős közepén dolgoznak, és bár ez nem szokványos háborús övezet volt, a veszély ugyanolyan valós volt, csak éppen láthatatlan. „Természetesen veszélyes volt, de megtettünk minden lehetséges óvintézkedést. Mindig van valamekkora kockázata annak, amit csinálunk. De megrémisztett és sokkolt az a fájdalom is, amely az általam megörökített arcokon tükröződött. Remélem, hogy a bennem dolgozó félelem is kifejeződik a fotókon.” 

Mindegyik porté „kifejezetten egyszerű technikával készült” – magyarázta Andrea. „Egyetlen HVL-F45RM vakut tartottam a kezemben, a fényképezőgéptől külön, és az FA-WRC1M vezeték nélküli rádiós vezérlőt használtam. Fontos volt, hogy a fényképezési technika gyors tudjon lenni, hogy időt takarítsak meg, de a nyers esztétikum is lényeges volt – ami tükrözte a pillanatot és a helyzetet, amelyben fotóztam. Egy kis külső vaku ennyire egyszerű használata számomra alapvető technika minden munkám során.” 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 olasz rendőrnő arcmaszkot vesz fel

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/3.5, ISO 400

A helyzet felfokozott érzelmi töltetén túl technikai jellegű kihívások is felmerültek. „Nem könnyű fényképezni egyéni védőfelszerelésben” – magyarázta Andrea. „A maszk, a kesztyű, az overál és főként a szemüveg megnehezíti a dolgot. Például nem lehet a képkeresőbe nézve fotózni, muszáj a monitort használni. A maszk emellett egy további pszichológiai korlát is. Mivel az alanyok nem látják az arckifejezéseidet, nem könnyű kialakítani azt a fajta kapcsolatot, amely a normál portréfotózásban alapvetően fontos.”

Bár természetesen a projekt egésze fontos igazán, Andrea külön kiemelte Monica Falocchiról és Marco Rizziről készített portréit, mivel számára ezek lettek a leginkább lenyűgözőek. „Monica képe különösen fontos lett a sorozat szempontjából” – mondta el. „Nem csak a New York Times Magazine címlapjára került fel, hanem a katasztrófával szembeni ellenállás valódi jelképe is.” 

A sorozat első portréi között, a Monicáról készített felvételen keresztül „értettem meg, mi a helyes irány” – mondta el. „Az intenzív osztályról néhány percre kijőve levette a maszkját, és a fényképezőgépen keresztül egyenesen rám nézett. Ebben a nézésben benne volt az éppen befejeződött éjszaka minden fájdalma. A fényképezőgép kattanását követően visszavette a maszkját, és a kötelességtudattól hajtva ment is vissza a betegeihez.” 

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 marco portréja az olaszországi papa giovanni kórházból

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/5.6, ISO 400

A Marcóról, a Papa Giovanni XXIII kórház fertőzőosztályának vezetőjéről készült fotóról Andrea elmondta: „Ez egy némileg elmosódott kép. Technikai szempontból nem tökéletes. Ugyanakkor megörökíti az adott pillanat összes érzését Marco szemeiben. És néha a tökéletlenség növeli a kép értékét. Segít meglátnunk az életet.”

Ahogy az várható is volt, a portrékat a szokásosnál sokkal gyorsabban kellett elkészítenie Andreának, ráadásul folyamatos gondot okoztak a számára és az alanyai számára kötelező, egyéni védőeszközök. „Mindegyik csupán pár perc alatt készült” – magyarázta. „De abban a nagyon rövid időszakban intenzív kapcsolat alakult ki az alanyokkal.”

andrea frazzetta sony alpha 7RM3 a műszak végén az arcmaszkját levevő sebész portréja

© Andrea Frazzetta | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/4.5, ISO 400

Andrea számára elengedhetetlenül fontos volt, hogy Sony α7R III fényképezőgépet és egy FE 24–70 mm f/2.8 GM objektívet használt, így gyorsan és hatékonyan tudott dolgozni egy rendkívül összetett helyzetben. „Ez a kombináció könnyű, gyors és megbízható, ami létfontosságú, mert nem volt idő arra, hogy néhány másodpercnél hosszabb időre elvonjuk ezeket az embereket a munkájuktól. Az arcfelismerő rendszerrel végzett élességállítás alapvetően fontos volt a még gyorsabb és precízebb fotózáshoz, a 24–70 mm-es fókusztartomány pedig tökéletes számomra. Lehetővé teszi, hogy portréban gondolkodjak, ugyanakkor elég rugalmas ahhoz, hogy a komponálás során kontextust adjon a témához.”

Bár az élet lassanként visszatérni látszik a normális kerékvágásba Észak-Olaszországban, Andrea bízik abban, hogy a felvételei hatása maradandó lesz. „Mindig rendkívül fontos projekt marad számomra, szakmailag és emberileg egyaránt. A képek egy olaszországi állandó archívumba kerültek, amelyben a világjárványt feldolgozó fotókat gyűjtik. A fotózás kiemelten fontos ebből a szempontból. Az ezekre a napokra vonatkozó emlékeknek segíteniük kell bennünket egy szebb jövőt kigondolni. Nem tudom, milyen lesz az élet a vírus után, de többé semmi sem lesz ugyanolyan.” 

Kiemelt termékek
ILCE-7RM3
α7R III 35 mm-es full-frame fényképezőgép

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

HVL-F45RM
Külső vakuegység vezeték nélküli, rádiós vezérléssel

HVL-F45RM

FA-WRC1M

Vezeték nélküli, rádiós vezérlő

FA-WRC1M

Kapcsolódó cikkek
Andrea Frazzetta
alpha universe

Andrea Frazzetta

Olaszország

„Számomra a fotózás a felfedezés ideális eszköze. Út a világ, mások és saját magam megismeréséhez. Minden egyes felvétellel „kiragadunk” valamit, egyúttal vissza is adunk azzal, hogy részt veszünk a megörökítésben, és kifejezzük saját nézőpontunkat. Minden egyes felvétel olyan, mint egy pillantás a világra.”

Profil megtekintése


x