Ahogy én fotózok 
Stúdióportrék Hannah Couzensszel 

Valaki egyszer azt mondta nekem: „a portréfotózás 80%-ban múlik a személyiségen és 20%-ban a készségeken.” Lehet, hogy ez kissé túlzásnak hangzik, de valóban nagyon sokat számít, hogy ki nyomja le fényképezőgép gombját.

Az egyik módja annak, hogy jobb portrékat készítsünk az, ha őszinte érdeklődést mutatunk az alany iránt, és megpróbáljuk megismerni. Ha megkérdezzük, hogy milyen volt a hétvégéjük, akkor figyeljünk is a válaszra. Érdeklődjünk a munkájukról, barátaikról, családjukról. Én mindig ezeket a kérdéseket teszem fel, közben pedig az arcukat, és reakcióikat kémlelem – meg tudom különböztetni, hogy milyen az, amikor a kamerának mosolyognak, és milyen az, amikor őszintén örülnek.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM3-close-up-portrait-of-a-lady-with-very-short-hair-and-grey-eyes

© Hannah Couzens | Sony α7R III + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/125s @ f/3.5, ISO 100

Mindig a kontextustól függően választom meg, hogy milyen portréfotót szeretnék készíteni; fontos ismernem az adott személyt, és tudnom kell, milyen célból szeretné a portrét. Így már kellő mennyiségű részlet áll a rendelkezésemre, hogy tudjam. milyen stílusú képet készítsek, és hogy hogyan világítsam meg. Gyakran mondják az alanyok, hogy aggódnak vagy lámpalázasak, mert „nem néznek ki jól a képeken”, és hogy olyan vonásaik kerülnek előtérbe, amelyekkel elégedetlenek. Ez is pontosan olyan plusz információval szolgál számomra, amely segít eldönteni, milyen megvilágítást és szöget válasszak az adott alany esetében.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM4-side-profile-of-a-moody-man-staring-at-the-camera

© Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/500s @ f/3.5, ISO 100

A Sony α7R III képernyőjén szoktam megkomponálni a képeket. Ha a képkeresőt használom, az arcom közben a fényképezőgép hátuljához tapad, és így egy „falat” emelek saját magam és az alany közé. Ha azonban a képernyőt használom, az alany tisztán látja az arcom, miközben beszélek hozzá, és így megszűnik a kettőnk közti elszigeteltség. Látják az arckifejezésem, és ez rendkívül fontos, ugyanis mi emberek úgy működünk, hogy letükrözzük mások arckifejezését. Így ahelyett, hogy mondjuk megkérném őket, hogy mosolyogjanak, mondok valami mókásat, amin magam is elmosolyodom, ők pedig aztán erre reagálnak. Ettől természetesebb lesz a mosolyuk, én pedig lenyomhatom a kioldógombot.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM4-portrait-of-an-older-man-resting-his-hand-against-his-face

© Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 135mm f/1.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 100

A megvilágítás alapvető fontosságú a portréfotózásnál. Van, amikor elmondják az alanyok, hogy épp melyik oldalról szeretnék a képet, vagy hogy nem szeretnék, ha egy ránc vagy sebhely látszódna. Gyakran azonban úgy látom, hogy pont ezek a vonások kölcsönöznek nekik egy olyan karaktert, amelyet meg szeretnék mutatni; egy ember arca egész történeteket árul el.

Mivel minden ember más és más, nem egyetlen jól bevált beállítással dolgozom, továbbá a megvilágításnál is a lehető legegyszerűbb megoldásra törekszem. Akár hat különböző fényforrást is használhatok egy adott képhez, de a kedvenc képeimet egyetlen lámpával készítem, hogy valóban az alany arcára összpontosíthassak, és semmi másra.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM3-side-profile-shot-of-a-lady-wearing-a-black-headscarf

© Hannah Couzens | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/8.0, ISO 100

Ha ezek megvannak, a többi már csak az alanytól függ. Általában a Sony 85 mm-es f/1.4 G Master objektívvel dolgozom, és a legtöbb esetben f/2.8-as beállításnál alacsonyabb értéket választok, ugyanis nem szoktam homályosra venni a hátteret. Elképesztően éles az objektív, és azt kell fontolóra vennem, a kép mekkora hányadát szeretném élesen látni, és hogy milyen intenzív legyen a kapcsolat az alany tekintete és a néző között. Ha szeretnék minden egyes hajszálra, vagy az alany ruhájára fókuszálni, akkor kisebb blendével, jellemzően f/8-as, f/11-es vagy f/16-os beállítással fényképezek.

hannah-couzens-sony-alpha-7RM3-black-and-white-side-profile-shot-of-a-lady-with-her-hair-tied-back-in-a-ponytail

© Hannah Couzens | Sony α7R III + FE 85mm f/1.4 GM | 1/125s @ f/6.3, ISO 100

Van még egy módszer, amely nagy segítséget jelent a fotózásnál és az alannyal való kapcsolat fenntartásában is, ez pedig nem más, mint az Eye-AF-funkció. Az Eye-AF nyújtotta rugalmasságnak hála akárhonnan is fényképezem az alanyt, tudom, hogy mindig fókuszban lesz a tekintete. Néha szinte már az jelent problémát, hogy túl sok kép közül kell választani; mindegyik annyira éles, és olyan tökéletesen fókuszban van - még akkor is tökéletes az eredmény, ha valaki szemüveget hord. Első hallásra azt gondoltam, hogy ez inkább csak egy hatásvadász funkció, amely a gyakorlatban nem működik, de most már folyamatosan ezzel dolgozom! Csak úgy, mint a gép többi funkciója, úgy gondolom, ez is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a lehető legjobb portrékat készíthessem el.

Kiemelt termékek
ILCE-7RM4
α7R IV 35 mm Full Frame fényképezőgép 61,0 MP

ILCE-7RM4

ILCE-7RM3
α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

ILCE-7RM3

SEL85F14GM
FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL70200GM
FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

Kapcsolódó cikkek
Hannah Couzens
alpha universe

Hannah Couzens

UK

„Portrékészítés közben van egy pillanat, amikor létrejön a kapcsolat, és a téma magához enged. Ez az a pillanat, amikor a felvételt el kell készíteni, amely dokumentálja, ki van a képen, akárki is az.”

Profil megtekintése


x