Alpha Universe háttértörténet

Ahogy én fotózom | Rögbi testközelből Terry Donnellyvel

A sportfotózáshoz az egyes eseményeket körüllengő különféle narratívákból merítem a motivációt. Nyilvánvalóan rendkívül fontos, mégsem csupán az számít, ami a pályán történik; sok-sok történetet lehet elmesélni.

De hogyan is mesélem el őket a fotóimon keresztül? Íme, néhány példa.

Az első lépések

Függetlenül attól, milyen sportot fotóz az ember, a sikerhez alapvető fontosságú, hogy ismerjük az adott sportágat, és tudjuk, miként alakulhat a játék menete. Képesnek kell lenni előre látni történéseket, és persze készen kell állni, hogy amikor a pillanat megadatik, valóban nagyszerű fotót készíthessünk, ugyanis egy gólnál vagy egy pontszerzésnél egyetlen lehetőség kínálkozik csak.

terry donnelly sony alpha 7RIII nagylátószögű kép egy rögbipályáról a meccs előtt, az oldalvonal mentén felcsapó lángokkal

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 12-24mm f/4 G | 1/500s @ f/4.5, ISO 2000

Az olyan gyors sportoknál, mint a rögbi, egyszerűen nincs idő azon tűnődni, miként változtassak a beállításokon, vagy hogy azon töprengjek, melyik objektívet használjam – ennek természetesen, szinte ösztönösen kell jönnie, és ez csak akkor lehetséges, ha ismerjük a játékot, valamint megfelelő felszereléssel és tapasztalattal rendelkezünk. Kezdőként a legjobb, ha az alapokat sajátítjuk el először. Fontos, hogy olyan sportot találjunk, amit szeretünk, és hogy alaposan megismerjük a felszerelésünket, azáltal, hogy rengeteget gyakorlunk.

terry donnelly sony alpha 9 a levegőben úszó rögbijátékos, amint próbálja bevinni a labdát a célterületre

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 640

Hogyan készítsünk remek képeket

Mindig azokat a pillanatokat keresem egy mérkőzésen, amelyek valóban egy történetet mesélnek el, és hírértéket kölcsönöznek a képeknek. Például, amikor rögbimeccsen fotózok, az akrobatikus pontszerzéseket, az érzelmes ünnepléseket, és a kemény szereléseket próbálom elkapni – ezekből a pillanatokból lehet olyan képeket készíteni, amelyek a közösségi médiában és az országos újságokban is jól mutatnak.

Hogy sikerül-e, az részben azon múlik, hogy megtaláljuk-e az ideális helyet. Ez nagyban függ a stadionban érvényes korlátozásokról, de azon is múlik, hogy egy adott klubcsapatra vagy éppen játékosra szeretnék-e koncentrálni. Például, ha egy játékos a 100. meccsét fogja játszani, vagy épp valószínű, hogy egy újabb mérföldkőhöz érkezik a karrierjében, akkor különösen ügyelek arra, hogy milyen pozícióból és szögből készítem el e képet, hogy nagyobb eséllyel lehessen meg az a bizonyos „díjnyertes” felvétel.

terry donnelly sony alpha 9 az ellenfél két játékosa szerel egy rögbijátékost, amint az épp pontra tör

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 640

A megfelelő felszerelés kiválasztása

A szokásos felszerelésemben az α9 és az α7R III vannak ott. Az α9-es a „mindenes” gépem, és leggyakrabban az FE 400 f/2.8 G Master és az FE 70-200 f/2.8 G Master objektíveket teszem rá a gyors cselekmények megörökítéséhez.

Az α7R III gépet nagylátószögű fotók készítéséhez használatom az FE 16-35 f/2.8 G Master vagy az FE 24–70 mm-es f/2.8 G Master objektívekkel, amelyeket a stadiontól és az adott kép típusától függően váltogatok. Az α7R III modellt néha távoli fotózáshoz is használom; olykor a kapu vagy a célvonal mögül várom, hogy megörökíthessem a sorsdöntő pillanatokat.

Ezekkel az objektívekkel mindig készen állok, hogy lencsevégre kapjam a történéseket, bárhol is legyek.

terry donnelly sony alpha 9 labdával futó rögbijátékos, akinek a tekintetéből eltökéltség sugárzik

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/2.8, ISO 1600

A megfelelő beállítások használata

Mindig kézi expozícióval szoktam fényképezni. Még a mérkőzés előtt a pálya közepén a fűről készítek egy expozíciós mérést, és ezt az értéket használom végig, ami azt jelenti, hogy a képeim ugyanolyan exponálással készülnek az egész meccsen.

Amikor egy ilyen pörgős sportot kell fényképeznem, a folyamatos autofókusznak hála olyan borotvaéles képeket készíthetek, amilyeneket szeretnék. Emellett a hátsó gombos fókuszt is használom, mivel a kioldógomb fókuszálási funkcióját kikapcsoltam; ez azt jelenti, hogy a kioldógomb csak a zárat vezérli, és egy hátsó gomb, általában az AE-L aktiválja a gép automata fókuszát. Így a kioldógomb lenyomásakor a zár azonnal kioldódik, késleltetés nélkül.

terry donnelly sony alpha 9 labdával futó rögbijátékos

© Terry Donnelly | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

Végül pedig fontos, hogy próbáljunk 20 képkocka/másodperces sebességgel fotózni, amikor az akcióra koncentrálunk. Az a tapasztalatom, hogy így jóval több lehetőségem adódik, hogy egy kiélezett pillanatban elkészíthessem a tökéletes fényképet. Elengedhetetlen, hogy a labda vagy egy kulcsfontosságú érzelem szerepeljen a fotón – ha elszalasztom a lehetőséget, nincs alkalom újrázni. Ha ez nem sikerül, akkor minden mással hiába fáradoztam.

Kiemelt termékek

ILCE-9

α9 full-frame rétegelt CMOS-érzékelővel

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

ILCE-7RM3

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Kapcsolódó cikkek

Terry Donnelly
Alpha Universe

Terry Donnelly

UK

„Bár különféle műfajban készítek fotókat, úgy találtam, hogy a hozzájuk kapcsolódó különféle készségek ötvözete teszi hatásosabbá a képeimet. Mindig is élveztem a különféle fotós műfajokat, és meggyőződésem, hogy olyasmiket kell fotózni, amit a leginkább szeretünk – így fejlődünk.”

Profil megtekintése