tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 egy kenyai törzs férfi tagja felemelve tartja egy állat fejét

Ahogy én fotózok | Építészet

Tomasz Tomaszewski

Az évek múlásával egyre nagyobb tiszteletet érzek a fotózás iránt, ugyanakkor megértettem a korlátait is. Még mindig igyekszem történeteket mesélni a képeimen keresztül, de már nem próbálom csupán dokumentálni, vagy bizonyítékkal alátámasztani, hogy milyen a világ. Most már tudom, hogy az igazság a képet készítő személytől függ, ugyanakkor a fényképezőgép jó eszköz arra, hogy az ember őszintén mások elé tárja, hogyan látja a világot. Amikor már oly sokszor láttuk ugyanazokat a képeket, ugyanazokat történeteket fotókon, a televízióban és filmen, nem az lesz számunkra izgalmas, hogyan néznek ki a dolgok, hanem az, hogy mennyire különbözően tudjuk láttatni őket.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 magas kenyai hölgy, aki egy félig kész tetőszerkezetet tart

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 100

A legutóbbi képeim egy kenyai utazás alkalmával készültek, melynek során a turizmus és a modern nyugati életstílus által nagyrészt érintetlen területre látogattam el. Olyan embereket akartam látni, akik mobiltelefon vagy gyógyszerek, illetve az elmúlt 50 évben felfedezett dolgok nélkül próbálnak túlélni. A képek nem egy történetet alkotnak, inkább képgyűjteményről van szó. Mint mindig, most is azt remélem, hogy egy-két kép meglepetést fog okozni a közönségnek; egy olyan fotó, amely nem vált ki reakciót, vagy nem gondolkodtatja el a nézőt, csupán üres keret.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 kenyai hölgy pózol a kamerának, kezében egy farúddal

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/4.5, ISO 320

A színek használata A Kenyában készült képeimet elnézve, hús-vér embereket fotóztam, akik valódi tevékenységeket végeztek, ezért olyan képeket akartam létrehozni, amelyek a lehető legjobban visszaadják, amit az adott pillanatban átéltem. A gyújtótávolsággal és a színekkel igyekeztem a lehető legközelebb kerülni az elképzelésemhez. A fekete-fehér fotózásnak például van egyfajta absztrakt jellege. Rendkívüli érzelmi ereje van, és számomra sokkal elegánsabb. A színeket azonban különösen nehéz kifejezően használni a legtöbb esetben, ezért számos fotós utómunkálatokkal igyekszik a képeit izgalmassá tenni a nagyközönség számára.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 a fején vörös kendőt viselő fiatal kenyai lány, aki a kecskenyáját tereli

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/9.0, ISO 100

A felszerelés Ahhoz, hogy valóra váltsam az elképzeléseim felvételkészítés közben, próbálom minél jobban leegyszerűsíteni a dolgokat. Leginkább egy Sony α7R III és az FE 24–70 mm f/2.8 GM objektív párosával fényképezek, mert így rendkívül gyorsan tudok fókuszálni, amikor rögzíteni akarom a kívánt pillanatot. A munkám nagy részében a témától nagyon rövid távolságra szeretek lenni. Van egy speciális jelzőpontom az objektívemen, amely a körülbelül 35 mm-es gyújtótávolságot jelzi, és amennyire lehet, próbálok mindig ezzel a távolsággal fényképezni.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 egy aprólékosan befont hajú fiatal kenyai lány profilból

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/8.0, ISO 100

Visszatekintve a fotózás történetére, meglepő, hogy milyen sok kép készült mindössze két különböző gyújtótávolságú objektívvel. Ott van az 50 mm-es gyújtótávolság, amely talán a legszebb, viszont nehézséget okozhat a használata, és van még a 35 mm-es. A nagyobb gyújtótávolság a nézőben a „kukkolás” érzetét kelti, ami eltávolítja a témától; a téma csupán egy tárgy lesz, egy színpadon játszó színész.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 kenyai hölgy pózol a kamerának, miközben a háttérben egy kutya alszik

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1600

So why do photographers love 35mm and 50mm so much? In my view, it’s because they’re close to the human field of view. With a 24mm or 28mm there could be a very boring situation in front of you, but when you look through the viewfinder you can see beyond what’s on the surface; your brain is seeing something different to what it was seeing before with your eye. With a 35mm or 50mm lens if the scene in front of you is mundane, it will still be boring though the viewfinder. So with a 50mm focal length especially you have to be mesmerised and see something stunning to make you press the shutter button. Simplicity is Key I always think extremely carefully about the shots I am going to take, so for this reason I don’t use continuous shooting. I think we should be more human about how we shoot, so I always shoot a single image at a time. Every time I press the shutter I have to know why; there has to be a reason. I have to be amazed or surprised.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 egy kenyai kunyhó konyhájában, ahol kampóra felakasztott húsok lógnak

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1250

Számomra a tökéletesség elérése a redukálásban rejlő kihívást jelenti – redukálni egy képet a legalapvetőbb elemekre, és így is elérni, hogy jelentést közvetítsen. Ez szöges ellentéte a kereskedelmi világnak, ahol utómunkálatokat végeznek a képeken, áthelyezik a tárgyakat a képen belül, a színeket pedig a valóságot túlszárnyalva feljavítják. Olyan állapotot szeretnék elérni a képeimen, amelynél semmit nem lehet eltávolítani a képről, a színeket is beleértve. Azt szeretném, hogy a szín olyan tökéletes és valósághű legyen, hogy az elmém elcsendesedjen, és minden egyértelmű legyen. Azt akarom, hogy egy fényképre nézve a másodperc törtrésze alatt megértsem azt.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 ruhaszárító kötélen lógó mosott ruha árnyékai, a képben egy rózsaszín flipfloppal

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/10, ISO 100

Ezzel együtt, akkor lesz kiváló a fénykép, ha valamilyen titkot, egy metaforát rejtő dolgot hozunk létre. Ha valamiben titok rejlik, értékesebb lesz – ugyanez érvényes a fotózásra. Azok a legjobb képek, amelyek megérintik képzeletünket és kérdéseket vetnek fel bennünk, arra sarkallva minket, hogy válaszokra leljünk. Ha valamit készen a kezünkbe kapunk, anélkül, hogy bármit is tennünk kellene érte, nem hagy bennünk mély nyomot.

Kiemelt termékek

Tomasz Tomaszewski

Tomasz Tomaszewski | Lengyelország

„Ami nekem fontos a fotózásban, az nem az, amit a kép mutat és képvisel, hanem sokkal inkább az, hogy milyen jellegű kérdéseket vet fel.”

Regisztrálj az α Universe hírlevelére

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod az α Universe hírlevélre.

Kérjük, adj meg érvényes e-mail-címet.

Gratulálunk! Sikerült feliratkoznod.