Alpha Universe háttértörténet

Ahogy én fotózok | Riportfotózás Tomasz Tomaszewskivel

Az évek múlásával egyre nagyobb tiszteletet érzek a fotózás iránt, ugyanakkor megértettem a korlátait is. Még mindig igyekszem történeteket mesélni a képeimen keresztül, de már nem próbálom csupán dokumentálni, vagy bizonyítékkal alátámasztani, hogy milyen a világ. Most már tudom, hogy az igazság a képet készítő személytől függ, ugyanakkor a fényképezőgép jó eszköz arra, hogy az ember őszintén mások elé tárja, hogyan látja a világot. Amikor már oly sokszor láttuk ugyanazokat a képeket, ugyanazokat történeteket fotókon, a televízióban és filmen, nem az lesz számunkra izgalmas, hogyan néznek ki a dolgok, hanem az, hogy mennyire különbözően tudjuk láttatni őket.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 magas kenyai hölgy, aki egy félig kész tetőszerkezetet tart

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/6.3, ISO 100

A legutóbbi képeim egy kenyai utazás alkalmával készültek, melynek során a turizmus és a modern nyugati életstílus által nagyrészt érintetlen területre látogattam el. Olyan embereket akartam látni, akik mobiltelefon vagy gyógyszerek, illetve az elmúlt 50 évben felfedezett dolgok nélkül próbálnak túlélni. A képek nem egy történetet alkotnak, inkább képgyűjteményről van szó. Mint mindig, most is azt remélem, hogy egy-két kép meglepetést fog okozni a közönségnek; egy olyan fotó, amely nem vált ki reakciót, vagy nem gondolkodtatja el a nézőt, csupán üres keret.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 kenyai hölgy pózol a kamerának, kezében egy farúddal

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/4.5, ISO 320

A színek használata

A Kenyában készült képeimet elnézve, hús-vér embereket fotóztam, akik valódi tevékenységeket végeztek, ezért olyan képeket akartam létrehozni, amelyek a lehető legjobban visszaadják, amit az adott pillanatban átéltem. A gyújtótávolsággal és a színekkel igyekeztem a lehető legközelebb kerülni az elképzelésemhez. A fekete-fehér fotózásnak például van egyfajta absztrakt jellege. Rendkívüli érzelmi ereje van, és számomra sokkal elegánsabb. A színeket azonban különösen nehéz kifejezően használni a legtöbb esetben, ezért számos fotós utómunkálatokkal igyekszik a képeit izgalmassá tenni a nagyközönség számára.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 a fején vörös kendőt viselő fiatal kenyai lány, aki a kecskenyáját tereli

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/9.0, ISO 100

A felszerelés

Ahhoz, hogy valóra váltsam az elképzeléseim felvételkészítés közben, próbálom minél jobban leegyszerűsíteni a dolgokat. Leginkább egy Sony α7R III és az FE 24–70 mm f/2.8 GM objektív párosával fényképezek, mert így rendkívül gyorsan tudok fókuszálni, amikor rögzíteni akarom a kívánt pillanatot. A munkám nagy részében a témától nagyon rövid távolságra szeretek lenni. Van egy speciális jelzőpontom az objektívemen, amely a körülbelül 35 mm-es gyújtótávolságot jelzi, és amennyire lehet, próbálok mindig ezzel a távolsággal fényképezni.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 egy aprólékosan befont hajú fiatal kenyai lány profilból

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/8.0, ISO 100

Visszatekintve a fotózás történetére, meglepő, hogy milyen sok kép készült mindössze két különböző gyújtótávolságú objektívvel. Ott van az 50 mm-es gyújtótávolság, amely talán a legszebb, viszont nehézséget okozhat a használata, és van még a 35 mm-es. A nagyobb gyújtótávolság a nézőben a „kukkolás” érzetét kelti, ami eltávolítja a témától; a téma csupán egy tárgy lesz, egy színpadon játszó színész.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 kenyai hölgy pózol a kamerának, miközben a háttérben egy kutya alszik

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1600

Miért annyira közkedvelt tehát a 35 mm-es és az 50 mm-es objektív a fotósok körében? Szerintem azért, mert ez áll a legközelebb az emberi látószöghöz. 24 mm-es vagy 28 mm-es használatával előfordulhat, hogy nagyon unalmas az előttünk álló téma, viszont a képkeresőn keresztül szemlélve észrevehetünk a felszín mögött rejlő dolgokat; az agyunk más képet alkot, mint amikor szabad szemmel néztük a témát. Egy 35 mm-es vagy 50 mm-es objektív használatakor a semmi érdemlegeset nem közlő jelenet a képkeresőn keresztül is unalmasnak fog tűnni. Szóval különösen az 50 mm-es gyújtótávolságnál csak akkor fogjuk megnyomni a kioldógombot, ha valami igazán lenyűgözőt és varázslatosat látunk meg.

Fő az egyszerűség

Rendkívül körültekintően szoktam megválasztani a felvételeimet, ezért nem használom a sorozatfelvétel funkciót. Szerintem sokkal emberibb hozzáállással kellene fotóznunk, ezért én minden alkalommal egyszerre csak egy képet készítek. Amikor megnyomom a zárgombot, tudom kell, miért teszem. Valamilyen okból kell történnie a felvételnek – amikor valami meglep vagy lenyűgöz.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 egy kenyai kunyhó konyhájában, ahol kampóra felakasztott húsok lógnak

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/5.6, ISO 1250

Számomra a tökéletesség elérése a redukálásban rejlő kihívást jelenti – redukálni egy képet a legalapvetőbb elemekre, és így is elérni, hogy jelentést közvetítsen. Ez szöges ellentéte a kereskedelmi világnak, ahol utómunkálatokat végeznek a képeken, áthelyezik a tárgyakat a képen belül, a színeket pedig a valóságot túlszárnyalva feljavítják. Olyan állapotot szeretnék elérni a képeimen, amelynél semmit nem lehet eltávolítani a képről, a színeket is beleértve. Azt szeretném, hogy a szín olyan tökéletes és valósághű legyen, hogy az elmém elcsendesedjen, és minden egyértelmű legyen. Azt akarom, hogy egy fényképre nézve a másodperc törtrésze alatt megértsem azt.

tomasz tomaszewski sony alpha 7RM3 ruhaszárító kötélen lógó mosott ruha árnyékai, a képben egy rózsaszín flipfloppal

© Tomasz Tomaszewski | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/10, ISO 100

Ezzel együtt, akkor lesz kiváló a fénykép, ha valamilyen titkot, egy metaforát rejtő dolgot hozunk létre. Ha valamiben titok rejlik, értékesebb lesz – ugyanez érvényes a fotózásra. Azok a legjobb képek, amelyek megérintik képzeletünket és kérdéseket vetnek fel bennünk, arra sarkallva minket, hogy válaszokra leljünk. Ha valamit készen a kezünkbe kapunk, anélkül, hogy bármit is tennünk kellene érte, nem hagy bennünk mély nyomot.

Kiemelt termékek

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

ILCE-7RM3

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

Kapcsolódó cikkek

Tomasz Tomaszewski
Alpha Universe

Tomasz Tomaszewski

Lengyelország

„A fényképészetben nekem nem az számít, mi látható egy képen, mit mutat, hanem az, milyen kérdéseket vet fel, milyen gondolatokat ébreszt a befogadóban.”

Profil megtekintése


x