Ahogy én fotózok
Az északi fény fotózása

Ole Salomonsen


Számomra semmi sem fogható ahhoz, amikor egy hideg és sötét, téli sarkvidéki éjszakán egy csodálatos sarki fény megjelenését nézhetem és örökíthetem meg. Az északi fények nagyon kiszámíthatatlanok, amely a „vadászatot” és a várakozást ugyanolyan izgalmassá teszi. Ahhoz, hogy jól látszódjon a jelenség, nagyon sok mindennek kell történnie, és amilyen gyorsan megjelenik, ugyanolyan gyorsan el is tűnhet. A sarki fények soha nem egyformák, így bármikor, amikor jó előrejelzés van velük kapcsolatban, még mindig izgatott leszek, hogy azon a napon tökéletesen fognak-e megjelenni.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 2s @ f/2.8, ISO 2500

Mit és hol érdemes fotózni?

A sarki fények fotográfiájának két típusa van: tájkép és asztro. Mint minden tájképen, így a sarki fényes tájképen is lennie kell egy vonzó előtérnek és háttérnek. A kép történetének a helyszínről és a fényessé váló égbolt drámaiságáról kell szólnia.

Az ellenállhatatlan háttér érdekében hegyeket szoktam keresni, valamint tavat vagy folyót, hogy érdekessé tegyem az előteret. Ezzel arra is lehetőségem van, hogy megörökítsem a sarki fény tükröződését a vízen, és ezért nem mindig van szükség egy erős megjelenésre ahhoz, hogy remek képeket készíts.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III | 6s @ f/2.8, ISO 3200

A fotó exponálása

Mint a fényképezés minden fajtájánál, az északi fények megörökítésekor az expozícióbeállítások az adott szituációtól függnek.

Ha az északi fények gyengék, akkor egy hosszabb zársebességet kell használni ahhoz, hogy láthatóbbak legyenek a fények, de szinte biztos, hogy f/2.8-es vagy nagyobb blendenyílású objektívre lesz szükség, amely lehetővé teszi, hogy a lehető legtöbb fényt lehessen megörökíteni. A jelenet terjedelmének megörökítése érdekében én általában egy nagyon nagylátószögű objektívet használok: vagy a Sony FE 16-35mm f/2.8 GM, vagy pedig a legújabb FE 12-24mm f/2.8 GM modellt.

Mivel a jelenség gyakran nagyon gyengén látszódik először, fontos szemmel tartani az expozícióbeállításaidat, valamint rugalmasnak kell maradni. Ha a sarki fények erősek, lehetőleg olyan gyors zársebességgel fotózok, amilyennel csak lehetséges. Ez arra szolgál, hogy a sarki fényeken belüli történéseket kimerevítsem, és láthatóbbá tegyem a sugarakat, így nem egy elmosódott zöld masszát fogok kapni, mint ahogy azt a hosszú expozíciós képeknél gyakran láthatjuk.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM3

© Ole Salomonsen | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 4s @ f/2.8, ISO 3200

Ez azt jelenti, hogy magasabbra kell állítanod az érzékenységet a fényképezőgépeden. A Sony Alpha 7R sorozat fényképezőgépeivel szerencsére olyan magasra állíthatom az ISO-érzékenységet, amilyen magasra szükséges, annak tudatában, hogy a zaj minimális lesz, és az árnyékos helyeken vissza tudom állítani a részleteket.


Fókuszálás

A sarki fények fotózása során legtöbbször a csillagokra érdemes fókuszálni. Egy hideg és sötét téli éjszakán nagy kihívást jelenthet ez egy normál DSLR-rel. Azonban a Sony fényképezőgépeken használhatom a beépített Fókuszkiemelés funkciót, amely kiemeli a fókuszban lévő területeket. A manuális fókuszbeállítási segédet is aktiváltam, amely segítségével a fényképezőgép automatikusan ráközelít a képre, ha elfordítom az objektív fókuszgyűrűjét. Így még könnyebben meg lehet találni a csillagokat, és rájuk lehet fókuszálni.

ole-salomonsen-sony-alpha-7RM2

© Ole Salomonsen | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 3.2s @ f/2.8, ISO 3200

Egy dolgot kell szem előtt tartani, ha nagyméretű blendét (például f/2.8-as) használsz: az előtérbe helyezett elemek nem lesznek olyan élesek, ha a fókusz a csillagokon van. Általános szabály, hogy ha 16 mm széles objektívet használsz f/2.8-as blendével egy Full-Frame fényképezőgép esetén, akkor a legtöbb előtérbe helyezett elem a fényképezőgéptől 3-4 méteren belül elfogadhatóan éles lesz, akkor is, ha a csillagokon van a fókusz. De ha azt szeretnéd, hogy az előtér éles legyen, akkor több fotót kell készítened különböző pontokra fókuszálva, majd kombinálni kell azokat a Fókuszsorozat funkció alkalmazásával.

ole-salomonsen-sony-alpha-7R

© Ole Salomonsen | Sony α7R | 3.2s @ f/2.8, ISO 2500

Ne felejtsd el, hogy nem te irányítasz, hanem a sarki fények, főleg akkor, amikor gyorsan mozognak. Célozd meg a rövid expozíciós időt (lehetőleg 1 másodperc alatti legyen), és bátran emeld meg az ISO-érzékenységet.

Ezenkívül készülj fel minden olyan lehetőségre is, amivel meglephet téged a környezet. Fotóztam már probléma nélkül sarki fényeket −35C°-ban az Alpha felszereléssel, de mint minden elektromos eszköznél, így itt is kihívást jelenthet ilyen alacsony hőmérséklet az akkumulátor számára. Mindig a belső kabátzsebeimbe teszem az akkumulátorokat, hogy melegen tartsam őket, és így tovább bírják. A rendkívül alacsony hőmérséklet hatással lehet az LCD-kijelzőre is, így egy ruhadarabot helyezek a fényképezőgépre, hogy egy kicsit melegebben tartsam, amíg a tökéletes pillanatra várok.

De ha van valami, amit nem szabad elfelejteni, az az, hogy mindig engedd, hogy az előtér belevezessen téged a képbe, ahhoz a lenyűgöző hegyhez a háttérben, a csodálatos sarki fényekkel felette. És ha szerencsés vagy, vagy ügyesen megtervezted, a sarki fények tükröződhetnek az előtérben lévő folyóban.

Kiemelt termékek
α7R III
α7R III

ILCE-7RM3

α7R II
α7R II

ILCE-7RM2

α7R IV
α7R

ILCE-7R

Kapcsolódó cikkek
Ole Christian Salomonsen
Alpha Universe

Ole Christian Salomonsen

Norvégia

Számomra a fényképezés egyet jelent a sarki fény utáni hajszával.

Profil megtekintése


x