Alpha Universe Story Detail

Hogyan fotózok
Élő zene Peter Neillel

Etikett

Habár azért vagyok a helyszínen, hogy elkészítsem a szükséges képeket, azért gondolnom kell más emberekre is. Először is magukra a művészekre. Ha az ember a színpad mögött fotóz, tudnia kell, mikor hagyja abba a fényképezést. Nincs azzal gond, ha készítesz egy-két képet, miközben az énekes kiválasztja a fellépőruháját, de az nincs rendben, hogy öt percen keresztül ott állsz, és döngicsélsz körülötte, mint egy darázs

peter neill sony alpha 7SII guy garvey, az elbow együttes énekese a színpadon, a feje fölött kifüggesztett képernyőkkel

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 24–70 mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1600

Aztán ott a közönség. Ha elállod a látványt valaki elől, akkor tönkre teszed egy olyan ember élményét, aki fizetett azért, hogy ott legyen. Tisztelettudónak kell lenned én ezért előbb mindig engedélyt kérek. Amikor tudom, hogy el fogom állni valaki elől a látványt, olyankor mindig hátrafordulok, bocsánatot kérek és megköszönöm a türelmet. Egy kis előzékenység csodákra képes.

peter neill sony alpha 7RIII egy gitáros gibson les paul gitárral lelkesen énekel a közönségnek

© Peter Neill | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2.8 GM | 1/500s @ f/3.5, ISO 1600

Ami a többi fotóst illeti, amikor egy egész turnét végigkövetek, akkor nem is megyek a fotósállásba az első három szám alatt. A sajtófotósoknak csak ez a három szám áll rendelkezésükre, hogy elkészítsék a lehető legjobb képeket, úgyhogy nem lenne igazságos, ha még én is a tömeget növelném a fotósállásban. Ehelyett igyekszem kreatív lehetőségként kihasználni ezt a három számot és próbálok valamilyen különleges nézőpontot találni magamnak a helyszínen.

A fénykép elkészítése

Szóval, mitől lesz számomra valóban izgalmas egy kép?

Alapvetően bármitől, ami visszaadja a koncert energiáját. Arra törekszem, hogy bemutassam a helyszín energiáját. Ez gyakran azt jelenti, hogy a tömegen keresztül fotózom, hiszen végső soron a nézők nélkül készülhetne a fénykép egy zenekari próbán is. Ennek nincsenek különösebb szabályai, az a lényeg, hogy nézem, amit látok a keresőben és egyszerűen tudom, ha valami jó érzéssel tölt el. Ez idővel ösztönössé válik, minél régebb óta csinálja az ember.

peter neill sony alpha 7SII energetikus énekes széttárt karokkal, felülről nézve

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 24–70 mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/4.0, ISO 2000

Fényképezőgépek és objektívek – Mit kell használni és mikor

Mindig két kamera lóg a nyakamban, a Sony α7R III és az α7S II. Az α7R III használatával rengeteg képet készítek. A 42,2 megapixeles érzékelője részletgazdag felvételeket biztosít és nagyon jól teljesít gyenge fényviszonyok között. Amikor azonban alig van fény, akkor az α7S II gépemet használom. Ennek az érzékelője kisebb felbontású, mégis nagy érzékenységi tartománnyal tudok vele fotózni anélkül, hogy túl zajossá válna a kép.

peter neill sony alpha 7SII énekes és gitáros állnak széttárt karokkal, miközben a közönséghez beszélnek

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 24–70 mm f/2.8 GM | 1/800s @ f/4.0, ISO 2500

A felszerelésemet négy objektív egészíti ki – a 24–70 mm-es f/2.8 GM objektív, amely többnyire valamelyik fényképezőgépre van erősítve, a másikon pedig ott van a 85 mm-es f/1.4 GM objektív vagy a 70–200 mm-es f/2.8 GM objektív. Aztán a táskám mélyén ott lapul még a 12–24 mm-es f/4 G objektív a szupernagylátószögű felvételekhez. Ezek az objektívek mindent lefednek, amiről egy koncerten felvételt kell készítenem.

Ha nem egy turnét, hanem csak egyetlen koncertet örökítek meg, akkor a legjobb, ha a 24-70 mm-es f/2.8 GM objektív van a fényképezőgépemre téve. Az egész estét végig tudom fotózni azzal az egy objektívvel. Mindazonáltal, amikor turnét fotózok és már van néhány éjszakányi képem, akkor néha csak a 85 mm-es f/1.4 objektívet használom. Érdekes dolog csak egyetlen objektív használatára korlátozni magadat, mert elkezdesz a részletekre összpontosítani és keresni kezded a kreatívabb felvételeket.

peter neill sony alpha 7RIII énekes sziluettje a kék színpadi megvilágítás előterében

© Peter Neill | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2.8 GM | 1/1000s @ f/2.8, ISO 800

A 85 mm-es f/1.4 GM objektív kiváló gyengébben bevilágított helyszínekre. Mostanában szerettem bele az α7R III Eye-AF funkciójába, különösen, amikor a 85 mm-es GM objektívet kifejezetten tág, f/1.4 értékkel használom. Az új fejlesztés azt jelenti, hogy a gép mindig megkeresi az alany szemét, és valamennyi képen az énekes lesz éles, nem pedig a szempillája, az orra, vagy mondjuk az arca előtt lévő mikrofon. Ez alapjaiban változtat meg mindent.

peter neill sony alpha 7SI az énekes egyedül áll a színpad elején és a közönséggel kommunikál

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 85 mm f/1.4 GM | 1/1250s @ f/1.4, ISO 200

Élességállítás

Váltogatni szoktam, hogy automatikus vagy kézi élességállítást használok. A kézi élességállítás egy kreatív választás. Dönthetek például úgy, hogy a gitárhúrok legyenek tűélesek, a háttérben pedig az énekes könnyen azonosítható, elmosódott alakja látszódjon. Ennek érdekében kihasználom a Fókuszkiemelés funkció minden előnyét, ami olyankor is segítséget jelent, amikor régebbi, kézi állítású, antik objektíveket használok. Beállítok egy személyre szabható gombot is, amelynek aktiválásával nagyítani tudok a képen. Élőben belenagyíthatok a képbe és ellenőrizhetem az élességet, ami rendkívül fontos, amikor az ember olyan nagy felbontással dolgozik, mint amire az α7R III képes.
 

Expozíció

A fényképezőgépet mindig teljesen manuális exponálási módban használom. Szeretem, ha mindig én irányítom a zárat, a blendét és az ISO-érzékenységet. Hogy melyik blendét választom, annak üzleti és technikai megfontolásai vannak. Ha például egy turnéposzterhez próbálok felvételt készíteni, akkor ügyelnem kell, hogy az együttes minden tagja fókuszban legyen, így az is elképzelhető, hogy f/5.6 értékkel dolgozom f/2.8 vagy f/1.4 helyett.

Amikor a zársebességről van szó, figyelembe kell venni a művész mozgásából eredő bemozdulást. A leglassabb, amivel még magabiztosan tudok fotózni, ha tűéles képet szeretnék, az 1/160 ezred másodperc körül van. Persze a mozgásból eredő elmosódásnak lehet művészi értéke is, ilyenkor pedig lehet, hogy sokkal lassabbra állítom a zárat, például a dobok vagy a húrok bemozdulása érdekében.
 

peter neill sony alpha 7SII egy gitáros a színpadról nézi, ahogy a közönség tagjai feltartják a mobiltelefonjukat

© Peter Neill | Sony α7S II + FE 24–70 mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 800

Szóval, mit is akarok kiemelni a képeimen? 

Nos, a felvételtől függően van néhány kulcsfontosságú tényező, de többnyire a művész arca a lényeg. Mind az α7R III, mind pedig az α7S II nagy mozgásteret enged, ha az árnyékok részletgazdagságának az állításáról van szó a raw fájlok feldolgozása közben, ezért az általános szabályom csak annyi, hogy kerülöm a világos színek kiégését. A hisztogram ellenőrzésével még a kép elkészítése előtt meggyőződöm a világos részek expozíciójáról. Mindig azt szeretem, ha inkább több a sötét és cserébe nem veszítek a világosból, de van, amikor ez lehetetlen. Azt sose bánom, ha egy reflektor- vagy szúrófény kiég, de azt mindenképp el akarom kerülni, hogy egy nagy sík terület kiégjen. Sokkal hatékonyabb, ha a sötét szintjét kell lefelé tolni, mintha a világost kellene visszahúzni felfelé.

Kiemelt termékek

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

ILCE-7RM3

ILCE-7SM2

α7S II E-bajonettes fényképezőgép Full Frame érzékelővel

ILCE-7SM2

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

Kapcsolódó cikkek

Peter Neill
Alpha Universe

Peter Neill

UK

„Peter Neill a legkifejezőbb fotós, akivel találkoztunk. Egyszerűen nem dolgozunk senki mással többé. – Mark Sheehan, The Script.”

Profil megtekintése


x