Alpha Universe háttértörténet
Alpha Universe háttértörténet
Ahogy én fotózok
Rovarfotózás Javier Aznarral 

Gyermekkoromtól kezdve természetimádó vagyok, de csak az egyetemi biológiai tanulmányaim közben fordultam igazán a vadvilág fotózása felé. Az egyetemet követően hivatásos fotósnak álltam, és Ecuadorba utaztam, ahol három éven át készítettem az első fotós projektjeimet. Az évek során különféle fajokat fotóztam, de mostanában a projektjeim többségében a rovarokra összpontosítok.

A téma tanulmányozása

Rovarok mindenhol vannak, ezért nagyszerű témául szolgálnak a fotózáshoz. Megtalálhatók a kertben, az utcán, a parkokban, de még a lakásban is. A fotózásuk előtt szánj időt arra, hogy olvass róluk, ismerd meg a napi tevékenységeiket, és tájékozódj arról, hogy mikor, hol és hogyan találhatod meg őket. Rengeteg élmény vár, csak elég közelről kell nézni.

javier aznar sony alpha 7RM3 szitakötő kapaszkodik növényi szárra, a háttérben városi környezettel

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/160s @ f/16, ISO 800

A rovarok különféleképpen viselkednek, ezért különböző technikákat kell alkalmazni a fotózásukhoz. Például a szitakötőről készített felvétel kora reggel, hűvös időben készült, amikor az állat még hideg volt és nyugodt. Állvánnyal és az FE 50 mm f/2.8 Macro objektívemmel egészen közel tudtam kerülni hozzá anélkül, hogy otthagyott volna. Ha a nap magasan jár, a szitakötő átmelegedik, és szárnyra kap, többé nem lehet közeli felvételt készíteni róla, és ezért fontos ismerni az apró részleteket is. Mindez csak az ismeretek és némi gyakorlat kérdése – és persze némi szerencse is kell hozzá.

javier aznar sony alpha 7RM3 lárva lóg narancsszínű hálóról

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/200s @ f/5.6, ISO 6400

Terepmunka

Fotózáskor soha nincs tipikus nap, sem tipikus éjszaka. Minden a lefotózni tervezett állattól függ. A rovarokat általában könnyebb fényképezni, ugyanis rendszerint több van belőlük, mint mondjuk az emlősökből, ezért több alkalom adódik megörökíteni bizonyos viselkedéseket.

javier aznar sony alpha 7RM3 szöcske üldögél feltekeredett zöld rügyön, sötét háttér előtt

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/160s @ f/13, ISO 160

A mostani rovaros munkámhoz a Sony α7R III és α7R IV gépet, valamint a hozzájuk tartozó objektíveket viszem magammal az esőerdőbe, rendszerint éjjel. Az éjszaka nagy részét fotózással töltöm, és nem alszom többet három óránál. Nagyon izgatott vagyok, ugyanis annyira sokféle lény van a szabadban, hogy ha alszom, úgy érzem, elvesztegetem az időmet.

javier aznar sony alpha 7RM4 zöld bogarak másznak egy férfi kinyújtott karján

© Javier Aznar | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/16, ISO 50

Nem minden projekthelyszínem szélsőséges, de attól még sajátságos kihívásokat mindegyik tartogat. Az alábbi képet például a spanyolországi Dominical újságnak készítettem az ázsiai lódarazsakról, amelyek többféle gondot is okoznak – például több ezer helyi méztermelő méhet öltek meg. Egy farmer saját kezébe vette a dolgokat, és elektromos kerítéseket telepített a kaptárai mellé, hogy a darazsakat elpusztítva megmentse a méheit. A felvételeket méhészruházatban kellett elkészítenem, és közben vigyáznom kellett, nehogy hozzáérjek az áramjárta vezetékekhez – ami lehetetlen volt. Többször is megrázott az áram, de nem adtam fel, hogy elkészülhessen a tökéletes felvétel.

aznar sony alpha 7RM3 közeli felvétel vezeték köré görbült darázsról

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/80s @ f/16, ISO 50

Fotózás éjjel és nappal

Éjszaka könnyű felszereléssel megyek. Rendszerint a Sony α7R IV gépet viszem, esetleg tartaléknak az α7R III gépemet is, valamint az FE 50 mm f/2.8 Macro és az FE 90 mm Macro objektívet. Van nálam vaku is a rovarok megvilágításához. Mivel teljeskörűen szabályozhatom a vaku fényerejét, a fényképezőgépet teljesen kézzel állítom be, hogy biztosan a kívánt expozíciót kapjam. A zársebességet 1/250 mp-es maximumra állítom, amelyet tudok használni a vakuval, majd kiválasztom a blendeméretet és a vakuteljesítményt, és szükség szerint módosítok a beállításokon. Ha a beállítások megvannak, rendszerint nem is kell módosítani rajtuk az éjszaka során.

javier aznar sony alpha 7RM3 nagy méretű bogár kapaszkodik férfi karjába, fekete háttér előtt

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/160s @ f/11, ISO 80

Nappal rendszerint emlősöket és madarakat fotózok, ezért fontos a folyamatos készenlét. Ezek az állatok sokkal nagyobb valószínűséggel vesznek észre és rejtőznek el villámgyorsan, mint a rovarok. Azonban nálam lesz a 90 mm-es F/2.8 makróobjektív, így tudok objektívet cserélni, ha valami kisebb fotózandó dologra találok.

javier aznar sony alpha 7RM4 tavacska szélénél pihenő lepkecsapat

© Javier Aznar | Sony α7R IV + FE 16-35mm f/4 ZA OSS | 1/50s @ f/22, ISO 400

Mivel nappal több a fény, szívesen állítom az α7R IV gépemet blendeprioritási módba, így elég megadnom a megfelelő ISO-érzékenységet, és nem kell aggódnom a zársebesség miatt. Élességállításhoz a valós idejű fókuszkövetést használom, és az eredmény tökéletes. Ehhez társul a 61 megapixeles érzékelő és a 10 képkocka/mp-es fotózási sebesség – az α7R IV valóban a ma elérhető legjobb fényképezőgép a vadvilág fotózásához.

A kontextus megteremtése

A vadvilágról készített tökéletes fotó az, amelyik érzést kelt benned – kell, hogy legyen reakció. Nem csupán a pillanat megörökítéséről szól. Ahogyan minden más fotónál is, meg kell lennie a kitűnő kompozíciónak és a jó fényeknek, de különféle dolgok együttállása tudja nagyszerűvé tenni a természetfotót.

javier aznar sony alpha 7RM3 közeli felvétel levél alatt, fejjel lefelé lógó szárnyas bogárról

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/160s @ f/14, ISO 100

A projektjeimben gyakran jelenik meg egy állat kapcsolata az emberekkel, ezért sokszor szerepelnek emberek is a felvételeimen, hogy a teljes történet megismerhető legyen. Szeretném megmutatni az én elképzelésemet a vadvilág megőrzéséről, és felhívni a figyelmet a mostani munkám témájául szolgáló rovarokra. Az emberekről készült fotók fontosak, ugyanis felkeltik a figyelmet, és összekapcsolják az emberek és az állatok viselkedését. Nem csupán a rovarok szépségét szeretném megmutatni, hanem a velük meglévő kapcsolatunkat is. 

javier aznar sony alpha 7RM3 egy tálnyi sütésre előkészített lárva

© Javier Aznar | Sony α7R III + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/160s @ f/11, ISO 100

Kiemelt termékek
ILCE-7RM4
α7R IV

ILCE-7RM4

ILCE-7RM3
α7R III

ILCE-7RM3

SEL50M28
FE 50 mm F2.8 makró

SEL50M28

SEL90M28G
FE 90 mm F2.8 makró G OSS

SEL90M28G

SEL2470GM
FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL100400GM
FE 100-400mm G Master

SEL100400GM

SEL35F14Z
Distagon® T* FE 35 mm F1.4 ZA

SEL35F14Z

SEL1635Z
Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Kapcsolódó cikkek
Javier Aznar
alpha universe

Javier Aznar

Spanyolország

„A megőrzéshez először ismernünk és szeretnünk kell azt, amit elveszíthetünk, a fotózás pedig hasznos eszköz a figyelem felhívására és a környezetünk bemutatására. A fényképezőgépemmel megpróbálom a legtisztább állapotukban bemutatni az állatokat, egyszerre a biológia és a művészet szempontjából.”

Profil megtekintése