Hogyan fotózok | Extrém közeli makró Peter Sabollal

A természet és az élőlények, főleg a szabad szemmel nem látható, apró részletek mindig lenyűgöztek. Természetfotósként az egyik specialitásom a szuperközeli makrófelvételek készítése. Elég nehéz területe ez a fényképezésnek. Rengeteg eltökéltséget és türelmet követel az embertől, de el akarom magyarázni, hogy mit és hogyan csinálok.

petar sabol a Sony alpha 7RIII fényképezőgépével

Terepismeret

A leggyakoribb probléma az időjárás. Ezért mindig tudom, hogy éppen mi várható az időjárásban. A szuperközeli makró felvételeimhez egy focus stacking (fókuszsorozat) nevű technikát használok, amelynek lényege, hogy ugyanarról a témáról több fotót is készítek. Mivel itt a legenyhébb elmozdulásnak is hatása lehet a végeredményre, a szél az én legfőbb ellenségem. Egyszerűen nem tudok fotózni, ha fúj.

 

julien mauve sony alpha 7RII sötétbe burkolózott kunyhó az erdőben, háttérben fákkal

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100mm f/2.8 Macro | 1/15s @ f/9.0, ISO 200

Mindig korán reggel megyek fényképezni. Az éjszaka során a rovarok a hibernációhoz közeli állapotba kerülnek. Nem is kelnek életre egészen addig, amíg a kelő nap sugaraitól kellően át nem melegedtek. Úgyhogy ez az ideális napszak, ha az ember lencsevégre akarja kapni őket – ilyenkor annak is kicsi a valószínűsége, hogy egyáltalán megmozdulnak, ami az én céljaimhoz tökéletes.

petar sabol sony alpha 99II virág szárán pihenő pillangó gyűrű alakú fényekkel a háttérben

© Petar Sabol | Sony α99 II + 100mm f/2.8 Macro | 1/640s @ f/2.8, ISO 100

Időt kell szánnom arra is, hogy megtaláljam a megfelelő kompozíciót és hátteret, és ez mind a helyszínen lévő színek függvénye. Olyasmiket keresek, mint a hajnali harmatcseppek a fűszálakon. Amikor süt a nap, az apró vízcseppecskék gyönyörű, kör alakú bokeh-val gazdagítják a hátteret.

petar sabol sony alpha 7RIII virág szárába kapaszkodó szitakötő és csiga

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 Macro | 1/30s @ f/13, ISO 400

Felszerelés

A hihetetlen, 42,4 megapixeles felbontású Sony α7R III fényképezőgépet használom. A felbontáson kívül α7R III nagy előnye, hogy nincs benne tükör, de van opcionális elektronikus zár, így teljesen kiküszöbölhető vele a mozgó alkatrészek által okozott vibráció. A vibráció a makrófotós számára olyan probléma, ami a legrosszabb rémálmaiban jön elő.

petar sabol sony alpha 7RIII szuperközeli kép egy rovar fejéről

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2.5 – 5x Macro Zoom | 1/6s @ f/4.0, ISO 200

Ami a világítást illeti, csak nagyon ritkán használok vakut. Jobban szeretek a természetes fénnyel dolgozni, és előfordul, hogy reflektort is használok, csak hogy az árnyékokat kiemeljem egy kicsit.

Mindig manuálisan állítom be a fókuszt, és használom az α7R III’s Focus Peaking (fókusz csúcsérték) funkcióját is. Ez hangsúlyosabbá teszi a fókuszban lévő éleket a képen. Különböző színek csúcsértékeit állíthatom be – sárgát, pirosat vagy fehéret, hogy ezeket kiemeljem a kép témájának a színei közül.

Aztán a fókusznagyítóval felnagyítom a képnek csak egy részét, és precízen meghatározom a fókuszpontot. A dönthető LCD-képernyő mindezekben sokat segít, különösen akkor, ha nehéz szögből fényképezek.

A piros fókusz csúcsérték jelzései láthatóak a fókuszsík igazításánál.

petar sabol sony alpha 7RIII pillangó széttárt szárnyakkal, amint egy növény szárába kapaszkodik

© Petar Sabol | Sony α7R III + 1:1 Macro | 1/20s @ f/10, ISO 400

Ami az expozíciót illeti, amennyire csak tudom, próbálom kiegyensúlyozni a zársebesség, a blende és az érzékenység expozíciós háromszögét. Ha a körülmények megengedik, hogy alacsony zársebességgel fotózzak, akkor a legjobb képminőség kedvéért ISO 100-at próbálok használni. Nagy előny, hogy az α7R III szükség esetén lehetővé teszi az érzékenység magasabb ISO-ra állítását, és a kép a részletekben még így is igen gazdag marad. A blende beállításában rugalmas vagyok, de általában f/8 és f/13 közötti értéket használok. Néha viszont közgyűrűket is szoktam használni, hogy még jobban lecsökkentsem a bejutó fény mennyiségét, és még nagyobb nagyítást érjek el.

Fókuszsorozat

A makró fotózáshoz – mivel a mélységélesség itt nagyon kicsi, még elég kis blendenyílásnál is – a fókuszsorozat technikáját alkalmazom. Ez azt jelenti, hogy a fotó tárgyáról különböző fókuszpontokkal készített képek sorozatát egyesítem. Így a kép tárgya éles lesz az elejétől a hátuljáig.

Ehhez elektronikus makrósíneket és egy rendkívül robosztus fotóállványt használok. Ezek a motoros sínek mikronos lépésenként képesek mozgatni a fényképezőgépet. Egy vezérlő egységen határozom meg a mozgás teljes terjedelmét és a lépések számát. A kamera minden lépés vagy mozdulat után készít egy fotót.

petar sabol sony alpha 7RIII szuperközeli kép egy lódarázs fejéről

© Petar Sabol | Sony α7R III + 2.5 – 5x Macro Zoom | 1/13s @ f/4.0, ISO 100

Előfordul, hogy 100 vagy 200 fotót is elkészítek így, ezért fontos a kép témájának tökéletes mozdulatlansága és a szélcsend. A legkisebb mozdulat is tönkreteheti az egész sorozatot. Ezért a tekintetem állandóan az α7R III előnézet képernyőjén van, hogy ellenőrizzem, nem történt-e akár a legkisebb elmozdulás is a képek között. Ehhez nagy türelemre van szükség, mert – ráadásul – mindig egynél több sorozatot készítek. Az egyik trükk a kép tárgyának a széltől való óvása, egy kisméretű sátor vagy valami hasonló segítségével.

Amint a képek elkészülnek, szoftvert használok a sorozat egyetlen képbe gyúrásához. Egy speciális szoftvert, a Zerene Stackert használom, de a képek egymásra pakolhatók a legszélesebb körben elterjedt szerkesztő programmal is.

Néhány további tipp

Rovarokat célszerű napkeltekor fotózni, amikor nagyobb eséllyel maradnak mozdulatlanok, mivel ilyenkor még „hibernált állapotban” vannak.

Gondoljon a háttérre és annak színeire a kép megkomponálásakor.

Használjon állványt, hogy a fényképezőgépe teljesen mozdulatlan maradjon.

Használjon elektronikus zárat, a mechanikus zár által esetlegesen okozott vibráció kiküszöböléséhez.

Tartsa az érzékenységet annyira alacsonyan, amennyire csak lehetséges, hogy a képek részletgazdagsága maximális legyen.

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

ILCE-7RM3

ILCA-99M2

α99 II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCA-99M2

SAL100M28

100 mm F2.8 Macro

SAL100M28

Petar Sabol
Alpha Universe

Petar Sabol

Horvátország

„Mindig megpróbálom, hogy a fényképek jobban mutassanak, függetlenül attól, hogy ez mennyi időt és erőfeszítést igényel. Minden apró hozzávalónak ott kell lennie; fény, kompozíció, pillanat, történet és tökéletes technika. Így kitolom a határokat és élvezem az alkotás folyamatát.”

Profil megtekintése


x