Ahogy én fotózom | A táj színei Albert Dros szemszögéből

A színek központi szerepet játszanak tájképeimen. Legyen szó egy hihetetlenül élénk színekkel vibráló fenséges tájról vagy épp valami visszafogottabbról, mindig azt szeretném bemutatni a nézőnek, hogy mennyire lenyűgözőek tudnak lenni a színek és a fények.

albert dros sony alpha 7RIII egy vulkanikus hegy fölött szárnyaló, tüzes narancs fényben tündöklő sas

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/320s @ f/7.1, ISO 100

A helyszín megtervezése

Minden a tervezéssel indul. Sok időt töltök a természetképeim helyszínei utáni kutatással, különösképp otthon, Hollandiában. Mindig nyitott szemmel kell járni, hátha ráakadunk egy lehetséges helyszínre akár még ott is, ahol már százszor vagy ezerszer megfordult az ember.

A távolabbi helyek esetében számos módja van annak, hogy felfedezzük a kiválasztott helyszínt. Az Instagramon vagy a Google képek platformon szinte bármit meg lehet találni, és így már lesz némi elképzelésünk arról, milyen is a terep és a fényviszonyok. Ha eldugodtabb helyeknek akarok utánanézni, akkor a Google Earth az ideális választás. Órákat el tudok tölteni azzal, hogy pásztázom a tájat és keresem a lehetséges helyszíneket. Ha már kint vagyok terepen, gyakran drónnal kutatok helyszínek után, ahelyett hogy időt és energiát áldoznék arra, hogy én járjam be a vidéket.

Ahhoz, hogy megtaláljam az ideális színvilágot, tudnom kell, milyenek lesznek a fényviszonyok. Tudnom kell, hol és mikor bukkan elő a nap vagy a hold, és hogy hol buknak alá. Leginkább a PhotoPills alkalmazást használom erre a célra, ami segít felmérni, hogyan befolyásolja majd a nap vagy a hold mozgása a fényeket az adott helyszínen.

albert dros sony alpha 7RIII világítótorony a távolban, mögötte a felkelő nappal

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 13s @ f/10.0, ISO 200

Mindig figyelek az időjárásra, ugyanis alapvetően befolyásolja a képek színvilágát. Ha minden terv szerint halad és az idő kegyes hozzám, akkor a tökéletes fényeket vagy pirkadat előtt vagy napnyugta után kaphatjuk el. Ilyenkor az ég akár vörös, rózsás vagy lila színekben pompázhat – ezek azok az erőteljes színek, amelyeket kedvelek. Éjszaka is szoktam fotózni; az éjszakai égbolton megannyi színt megörökíthetünk hosszú záridővel, különösen olyan helyeken, ahol nincs fényszennyezés.

Általánosságban azonban a komplementer színeket keresem. A kék és a narancssárga az egyik kedvenc párosításom – a kék tenger kivételesen jól harmonizál a narancssárga égbolttal. De akár az előtér apróbb elemei, például egy apró virág vagy egy kő is megteremtheti az összhangot az ég színeivel; ezeket az összetevőket kell keresni, és aztán megpróbálni hasznosítani őket a kompozíciónkban.

albert dros sony alpha 7RIII a nyugodt víztükörben tükröződő távoli hegyek lila virágokkal az előtérben

© Albert Dros | Sony α7R III + FE 12-24mm f/4 G | 1/4s @ f/11.0, ISO 200

Az előtér apróbb, színes témáira úgy tudok nagyobb hangsúlyt fektetni, ha nagylátószögű objektívet használok. Gyakran a 12-24mm-es f/4 G objektívet választom 12 mm-es beállítással. Ha a talajhoz közel használjuk ezt a fókusztávolságot, hirtelen feltárulnak azok a körvonalak és részletek, amelyeket az előtér témáiként használhatunk. 12 mm-es beállításnál olyan nagy lesz az előtér, hogy szinte magába szippant a kép.

A másik objektív, amellyel dolgozom, a Sony FE 100-400mm f/4.5-5.6 OSS G Master modell. Ez az egyik legélesebb zoomobjektív, amit valaha használtam, és egyszerűen a rabjává váltam! Amikor 400 mm-es beállítással fényképezünk egy tájat, jó adag kreativitásra van szükség – rendkívül távolra kell nézni, és látni kell, hogyan passzolnak egymáshoz a látkép egyes elemei. A szélsőséges fókusztávolságok használata kreativitásra sarkallja az embert, így sokkal egyedibb lesz a végeredmény, mintha egy megszokott beállítást választottunk volna.

Korábban egy Sony α7R II-es modellel használtam az objektíveimet, de mostanra váltottam a Sony α7R III fényképezőgépre. A 42,4 megapixeles felbontás kiváló részletességet biztosít, és a dinamikatartomány még az árnyékos részek részleteit is megmutatja. A fényképezőgép, az objektívek és az állvány mellett mindig viszek magammal néhány szűrőt is, de ritkán használok egyenletes ND szűrőket, és inkább a megvilágított részekre exponálok. Tudom, hogy az α7R III még az árnyékos részeket is képes szinte mindig bőséges részletességgel megörökíteni, és ezeket meg is tudom mutatni az utószerkesztés során.

albert dros sony alpha 7RII egy, a napfény által narancssárgára festett csúcsú hegy árnyékában megbújó kis templom

© Albert Dros | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/1.6s @ f/11.0, ISO 100

Szerkesztés

Amikor a képeimet szerkesztem, szeretek alakítani rajtuk, hogy a legtöbbet hozhassam ki az adott jelenetből. De sosem hamisítom meg a képet azáltal, hogy mondjuk megváltoztatom az eget – csak arra használom a képfeldolgozási technikákat, hogy a lehető legjobb valójában mutassam meg azt, ami a képen van. A képek katalogizálásához az Adobe Lightroom szoftvert használom, az Adobe Photoshoppal pedig a színt és a kontrasztot állítom be, valamint világosabbá vagy sötétebbé szerkesztem a kép egyes részeit.

Gyakran hallani, hogy túl sok az utánszerkesztés a fotózásban, vagy hogy akár hamisnak is tűnhet egy kép, különösen a napfelkelték vagy napnyugták esetében. De a természetes fények és színek is lehetnek hihetetlenül szépek, és olyanra is volt már példa, hogy nekem kellett a kép egyes részein csökkentenem a telítettséget. A tanácsom tehát az, hogy keljünk korán, és tapasztaljuk meg a saját szemünkkel, mire is képes a természet.

albert dros sony alpha 7RII színes kikötőváros alkonyatkor az égen úszó felhőkkel, melyeket a lenyugvó nap vörösre festett jpgmanarola Sony24 70GM A7RII

© Albert Dros | Sony α7R II + 24-70mm f/2.8 GM | 15s @ f/9.0, ISO 50

Néhány további tipp:

Váltson a szélsőségekre: Próbálja ki a szuperszéles látószögű és a telefotós fókusztávolságot, hogy olyan fotókat készíthessen, amelyek erőteljesek, és kitűnnek a hagyományos tájképek közül.

Hasaljon le: Használjon széles látószögű objektíveket a talajszinthez közel, hogy hangsúlyosabbá tegye az előteret.

Keressen komplementer színeket: A narancsszínű naplemente és a kék tenger jól harmonizálnak, de az előtérben elhelyezkedő apróbb virágokat vagy köveket is jól lehet használni e célból.

Előtte – utána: A naplemente és a napfelkelte is szép, de az igazán varázslatos színvilág a naplemente előtt vagy az után mutatkozik meg.

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

ILCE-7RM3

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-7RM2

SEL100400GM

FE 100-400 mm G Master szuper-telefotó-zoomobjektív

SEL100400GM

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1.8 ZA

SEL55F18Z

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Albert Dros
Alpha Universe

Albert Dros

Hollandia

„A tökéletes képek készítésének megszállottja vagyok.”

Profil megtekintése


x