Alpha Universe háttértörténet

Ahogy én fotózok | Az afrikai nagymacskák Chris Schmid fényképezőgépén keresztül

Bár nyilvánvalónak tűnhet, véleményem szerint a legfontosabb dolog a természetfotózásban az, hogy szenvedéllyel csináljuk. Imádom az afrikai nagymacskákat fotózni – lenyűgöző a viselkedésük, igazi kuriózum fényképezni őket, és természetesen lélegzetelállítóan gyönyörű a természetes élőhelyük, ahol megörökíthetem őket. Én a következő tanácsokkal szolgálnék azoknak, akik igazán elképesztő természetfotókat szeretnének készíteni.

A képalany ismerete

Ahhoz, hogy nagyszerű képeket készíthessünk, ismernünk kell az alanyt. Én órákat töltök azzal, hogy tanulmányozom a különböző macskafélék viselkedését; általában csak egy vagy két állatot követek, hogy megfigyelhessem a rájuk jellemző viselkedésformákat.

Volt, hogy napokig követtem egy leopárdot, amelyik elvesztette a bal szemét. Ahogy követtük, rájöttünk, hogy a rossz látása miatt már nem tudott vadászni. Úgy jutott élelemhez, hogy más leopárdok által elejtett zsákmányok tetemét lopta el. Ha csak egy vagy két egyedet követ az ember, akkor tudja igazán megérteni őket, és maradéktalanul átadni a történetüket.

chris schmid sony alpha 9 3 afrikai leopárdok lakmároznak az elejtett zsákmányból, miközben az egyik egyenesen a fotósra néz

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/5000s @ f/4.0, ISO 320

A türelem és a határozottság a lényeg

Minden nap más – bármi megtörténhet. Mindig korán hagyom el a tábort, még napfelkelte előtt, és az első dolgom, hogy próbálom meglelni azoknak az állatoknak a nyomát, amiket követünk. Van, hogy nincsenek nyomok, ilyenkor más árulkodó jelekre kell figyelni, és fülelni. Így meghallhatjuk az egymást hívó páviánokat, vagy épp ráakadhatunk egy szokatlanul csendes és elhagyatott helyre – mindkét eset arról árulkodik, hogy egy ragadozó lehet a közelben. Egyszerre kell figyelni sok mindenre: a nyomokra, a környezetre, a hangokra: résen kell lenni folyamatosan.

chris schmid sony alpha 7RIII egy fán kényelmesen pihenő oroszlánfalka a lenyugvó nappal a háttérben

© Chris Schmid | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/800s @ f/5.6, ISO 500

A legjobb fényhatások mindig az arany órában, a hajnal első fényeivel érkeznek, és Afrika metsző fényeiben tényleg készen kell állni, hogy abban az első pár órában fotózhassunk. Ha reggel indul útnak az ember, nem feltétlenül talál nyomokat vagy más jeleket, és ilyenkor csak az intuícióira hagyatkozhat. Megállhatunk, és megpróbálhatunk elefántokat fotózni a szikrázó fényben, vagy kitartunk az eredeti elképzelés mellett, és megkockáztatjuk, hogy lemaradunk a leggyönyörűbb fényekről. Ez egy súlyos döntés, amit nem lehet elkerülni.

Többet ésszel, mint kattogtatással

Általában teljesen kézi expozíciós üzemmódban dolgozom. Fontos már akkor tudni, milyen képet szeretne megörökíteni az ember, mielőtt a szeméhez emelné a képkeresőt. Így kevesebb kép születik, mert pontosan tudom, mit szeretnék elérni, és nem csak azért készülnek a fotók, hogy kattogtathassak.

chris schmid sony alpha 9 magányos leopárd, amint zsákmány után kutatva szeli át a szavannát

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Telekonverter | 1/2000s @ f/4.5, ISO 400

A Sony α9 és az α7R III fényképezőgépek elektronikus képkeresőjével már a gépen megalkothatom a végeredményhez legközelebb álló képet. Hajlamos vagyok azonban a világos részekre koncentrálni, mivel tudom, hogy alulexponálhatom a képet, így az ég gyönyörű lesz, az árnyékos részeket pedig a nyers kép szerkesztésekor is kihangsúlyozhatom. Mindkét Alpha gép érzékelője olyan dinamikatartományt biztosít, amellyel ezt könnyedén kivitelezhetem.

chris schmid sony alpha 9 a föléje boruló ágak biztonságából kikandikáló leopárdkölyök, amint épp a fotósra néz

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1600s @ f/4.0, ISO 320

Az objektív és a téma kiválasztása

Szerencsés vagyok, hogy egy Sony α9 és két Sony α7R III fényképezőgépet használhatok. Az α9-eshez használom a tápegység-markolatot, amely segít kiegyensúlyozni a gépet, és így tartani is könnyebb, mivel az esetek többségében a 400 mm-es f/2.8 G Master objektívet és néha az 1,4x telekonvertert szoktam rátenni. Így anélkül készíthetek portrékat az alanyaimról, hogy megzavarnám őket. Akkor lehet igazán jó fotókat készíteni, ha nem zavarjuk az alanyt, ezért szeretem annyira az Alpha csomag csendes zár funkcióját is.

chris schmid sony alpha 9 nőstény oroszlán, amint egy fán alszik

© Chris Schmid | Sony α9 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/500s @ f/5.6, ISO 400

A másik tanácsom az objektívekkel kapcsolatban, hogy a kevesebb gyakran több. Sokan objektívekkel teli táskákkal járnak fotózni, ami akár meg is nehezítheti a döntéshozást. A nagy látószögű képekhez a 70-200 mm-es f/2.8 GM lencsét, a teleobjektíves felvételekhez pedig a 400mm-es f/2.8 modellt használom. A másik gépemre a 24-105 mm-es objektívet teszem fel. Továbbá, amikor perzselő hőségben kell dolgozni, végképp ne vigyünk magunkkal olyan objektíveket és egyéb felszerelést, amire nincs szükség; én épp ezért szinte mindig kézből fényképezek, így szabadon mozoghatok.

Kompozíció

Az első dolgom, hogy lejjebb ereszkedek, így szemmagasságban vagyok a nagymacskával vagy valamivel az alatt; így ideális nézőpontból mesélhetem el a történetét. Ami a kompozíciót illeti, úgy vettem észre, hogy jól alkalmazhatók a klasszikus szabályok. Az elektronikus képkereső rácsvonalait használva alkalmazom a harmadolás szabályát, és próbálok szép átlós sorvezetőket találni, amelyek a témára irányítják a néző tekintetét. Véleményen szerint fontos, hogy legyen mélysége a képnek, hogy legyen egy előtér, aztán a téma, és aztán a háttér; így saját környezetével összefüggésben mutathatjuk be az alanyt, mi több, a figyelmet is ráirányíthatjuk.

chris schmid sony alpha 7RIII korhadt fán ülő nőstény oroszlán figyelmesen kémleli a szavannát

© Chris Schmid | Sony α7R III + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/640s @ f/8.0, ISO 500

Ha azonban azt érzem, hogy szakítanom kell a kompozíciós szabályokkal, bízom az ítélőképességemben, és csak lenyomom a gombot – minden olyan gyorsan változik, és lehet, hogy már nem lesz több lehetőségem.

Kiemelt termékek

ILCE-9

α9 full-frame rétegelt CMOS-érzékelővel

ILCE-9

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

ILCE-7RM3

SEL24105G

FE 24-105 mm-es F4 G OSS objektív

SEL24105G

SEL70200GM

FE 70-200 mm F2.8 GM OSS

SEL70200GM

SEL100400GM

FE 100-400 mm G Master szuper-telefotó-zoomobjektív

SEL100400GM

SEL400F28GM

FE 400 mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC

1,4x telekonverter objektív

SEL14TC

Kapcsolódó cikkek

Chris Schmid
Alpha Universe

Chris Schmid

Svájc

A látványnak hatalma van. Egyetlen felvétel képes megörökíteni egy érzelmet, illetve kiváltani egy érzést legbelül.

Profil megtekintése


x