Pengeélen táncolva

Marek Arcimowicz

„Nem én találtam ki az ’extrémprojekt-fotós’ nevet, – meséli nevetve Marek Arcimowicz – inkább az talált rám. Dolgoztam egy szabadidőruházati cikkeket árusító cégnek, az Alpinusnak, és az ő marketingigazgatójuktól jött az elnevezés, aztán csak úgy rámragadt.”

Azért ragadt rá ez az elnevezés, mert rendkívül találó. Marek munkáin látszik, hogy a világ legmostohább vidékeinek szinte mindegyikét megjárta már.

„Olyan helyeken és körülmények közt kezdtem el fényképezni, ahol sokan mások nem tudtak vagy nem akartak” – mondja Marek. „Ilyen volt például, amikor télen -20 fokban fotóztam a Góbi sivatagban. Ez embert és felszerelést egyaránt megvisel.”

marek arcimowicz sony alpha 6500 a sivatagon keresztülvágtató lovak egy fénycsóvában a távolban

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 70-200 mm f/4 | 1/800s @ f/11, ISO 400

Ezeken a viszontagságos helyeken talált rá a legelragadóbb témákra. „A szélsőségekben lelhetsz rá a legérdekesebb dolgokra, – mondja Marek – a középút sosem izgalmas. Ha olyan képeket szeretnél készíteni, amelyek megérintik az embereket, akkor azokat a dolgokat kell tenned, amik téged megihletnek, amik megérintik a lelked.”

marek arcimowicz sony alpha 6500 tábor egy hegy lábánál

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 18-55 mm f/3.5-5.6 | 1/200s @ f/13, ISO 800

A legkeményebb kihívás, amivel szembenézett Venezuelában volt, amikor egy expedíciós csoporthoz csatlakozva a dzsungelben egy még meg nem hódított csúcsot, a Tramen Tepuit mászták meg. „Ez egy olyan hegy volt, – mondja Marek – amely nem szerepelt a térképeken, még a NASA sem tudott róla felvételeket készíteni, mert annyira felhős és párás a vidék, rendkívül kemények a körülmények. Mindenképpen megérte azonban, mert feljutottunk a csúcsra, hozzájárultunk a feltérképezéséhez, és még három új pillangófajt, valamint egy új békafajt is azonosítottunk! Nehéz ilyen helyeket találni, – folytatja – ebben rejlik az igazi élvezet.”

Marek elmondása alapján a jelenleg használt Sony fényképezőgépeinek a mérete és minősége is álomba illő. Egyszer megmászta a Himalájában található Ama Dablam hegyet egy 6x7-es fényképezőgéppel, objektívekkel és állvánnyal; mindez 15 kg-ot nyomott. Bevallása szerint ma az α7R II-es modellel dolgozni „igazi felüdülés. Ugyanazt a minőséget, vagy még jobbat kapok, mint a 6x7-es esetében, de csak 2 kg-os a felszerelésem.”

marek arcimowicz sony alpha 7RII hegyi tábor az éjszakai csillagos égbolttal

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 16-35 mm f/4 | 25s @ f/4.5, ISO 12,800

Életbevágóan fontos, hogy hatékonyan tudjunk pakolni az olyan expedíciókra, mint amelyeken Marek részt vesz, ugyanis rendkívül sokat kell túrázni és mászni, és nem szabad, hogy a fáradtság miatt készüljenek rossz képek, vagy veszélybe kerüljön valaki.

A lényeg az egyensúly, mondja, melynek része, hogy ismerjük a testünket: „Akkoribban sokkal jobb erőben voltam! Így nem volt olyan megterhelő egy 20 kg-os csomagot cipelni. Most, majdnem 50 évesen már nincs olyan fizikumom, de ehelyett vannak tökéletes objektíveim és fényképezőgépeim: strapabíróak, időjárásállóak és könnyűek is. Egy Alpha gépet és két-három objektívet viszek magammal, ez minden, amire szükségem van.”

marek arcimowicz sony alpha 7RII befagyott tó a hegyek között

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 16-35 mm f/4 | 1/1250s @ f/10, ISO 400

„A legújabb Sony érzékelők minősége lenyűgöző, igazán elkényeztetnek minket sebesség és az automata fókusz pontossága tekintetében. De számomra a rendszer egésze az igazán fontos; az α7R II és III valóban a legtöbbet hozzák ki a nagyszerű obejktívekből.”

Az α7R II és α6500 fényképezőgépei mellett a felszerelésében általában „egy FE 16-35 mm-es f/4-es ZA, egy FE 70-200 mm-es f/4-es G, és mondjuk egy FE 35 mm-es f/1.4-es ZA, vagy egy 55 mm-es f/1.8-as ZA modell található. Ha minél észrevétlenebbül szeretnék fotózni, és emiatt nem akarok objektívet cserélni, akkor legtöbbször a 35 mm-es modellt használom, de ha portréjellegű képeket készítek, akkor az 50 mm-esre is eshet a választás.”

marek arcimowicz sony alpha 6500 tájkép tóval és hófödte hegyekkel a távolban

© Marek Arcimowicz | Sony α6500 + 70-200 mm f/4 | 1/160s @ f/11, ISO 250

Az az izgalom, amelyet Marek utazásai és extrém képei sugároznak, abból a korlátok közti létezésből fakad, amelyet a vasfüggöny mögötti hidegháborús Lengyelországban élt meg gyerekkorában. „Még az orrunkat sem nagyon dughattuk ki otthonról, ezért álmodoztam a kalandokról; hegyekről, a sarkvidékekről, sivatagokról, mint a Szahara, a Kalahári vagy a Góbi. Amikor 18-19 éves koromban már végre lehetett menni, egyszerűen muszáj volt nekivágnom. Először jött Franciaország, Spanyolország, aztán Marokkó, Kína, Tibet... Manapság már nem olyan sokkoló élmény, de az internetes foglalás korszaka előtt olyan volt, mintha csak egy iránytűvel indult volna el az ember. Egy valódi kaland.”

marek arcimowicz sony alpha 7RII sárral bekent arcú kisgyerekek

© Marek Arcimowicz | Sony α7R II + 55 mm f/1.8 | 1/200s @ f/6.3, ISO 800

Mivel mostanában egyre több fotós fényképezi ugyanazokat a témákat, Marek egy újabb végletet vett célkeresztbe; egy új izgalomforrást. „Úgy látom, – mondja – hogy amit korábban csináltam az már nem olyan érdekes. Ma már lehet kapni akciókamerákat, és rengeteg szenzációs snowboardos, síelős, szörfözős és ejtőernyős képet készítenek. Én nem szeretek sodródni az árral, ezért mesélek inkább érdekes emberi történeteket; az ökológiáról és a változó társadalomról például. Amit csinálsz, az meg kell hogy érintse a művészi énedet. Az utóbbi öt évben már egyre inkább erre koncentrálok, és készítettem néhány igen erős képet az embercsempészetről, a bántalmazásról és az éhezésről; mindazon dolgokról, amelyekkel szembe kell néznünk. Ez egy másfajta szélsőség.”

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-6500

α6500 prémium, E-bajonettes APS-C fényképezőgép

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-7RM3

Vario-Tessar® T* FE 16-35 mm F4 ZA OSS

SEL70200G

FE 70-200 mm F4 G OSS

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1.8 ZA

SEL1855

E 18-55 mm F3,5-5,6 OSS

Marek Arcimowicz
Alpha Universe

Marek Arcimowicz

Lengyelország

„A jó utazónak nincsenek kész tervei, és nem is szándékozik megérkezni – 老子 Lǎozi (Lao-ce; i.e. 6. – 5. század)”

Profil megtekintése


x