f/8 és légy a helyszínen

Samuel Aranda 

A jelenleg a New York Times megbízásából a szülővárosában, Barcelonában dolgozó Samuel Aranda filozofikus hangulatban volt beszélgetésünk során. „Valahol olvastam, – mondta – hogy kétféle fotós van: vadász és halász. A vadász azt keresi, amire szüksége van – a sztorit. És mi, halászok? Lehet, hogy lustábbak vagyunk, kaotikusabbak, időnként jó a fogás, de ha nem részesít kegyeiben a tenger... – mondta vállrándítva – akkor nem.”

Ennél jobban nem is lehetne szemléltetni Samuel munkához való hozzáállását; sajtófotósként beleveti magát a helyzetekbe. Inkább halász, mint vadász: szeret bensőséges kapcsolatba kerülni a fotóalanyaival vagy a környezetével, nem távolságtartó. A World Press Photo (és számos más) díj nyerteseként, 20 éves pályafutással a háta mögött ez egyértelműen kifizetődő hozzáállás. 

Samuel Aranda Sony Alpha 7RII Paradicsomszósz-tócsákban lazuló fesztiválozók a tomatina fesztiválon
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2.8 ZA | 1/1250s f/5.0, ISO 800

Samuelt elsősorban az emberek és személyes történeteik – örömeik, küzdelmeik – érdeklik; a fényképezés csupán az eszköz, amellyel közvetíti ezeket. Mivel átpolitizált környezetbe született – az apja a kommunista pártban tevékenykedett –, az otthonát mindig átjárta az aktivizmus. Ez ösztönözte arra, hogy elkezdje fotózni a környezetét.

„Mindig volt valami zűr a rendőrség meg a lakásfoglalók között. Elkezdték letartóztatni a barátaim, azt kezdtem el fotózni, aztán tüntetéseket, majd az összecsapásokat a rendőrökkel.”

Samuel Aranda Sony Alpha 7RII Rendőrrel harcba szálló tüntető a katalán zavargások idején
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 85 mm f/1.8 GM | 1/125s f/4.5, ISO 200

19 évesen lett profi, helyi és országos napilapoknak dolgozott, mielőtt 21 évesen Jeruzsálembe költözött, hogy megélje az ottani konfliktust. Azóta korunk legfontosabb eseményeiről – többek között az arab tavaszról, az iraki és a jemeni háborúról, a Sierra Leone-i ebolajárványról – tudósított már. 

Samuel Aranda Sony Alpha 7RII A port összerúgó spanyol vadlovak
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 85 mm f/1.8 GM | 1/800s f/8.0, ISO 200

Meggyőződése szerint az érzelemtől lesz igazán jó a dokumentarista fotós. „Erre mindig szükségem van. Mindegy, milyen fényképezőgépet használok, éles vagy elmosódott képet készítek, fekete-fehérben vagy színesben... a fotót nézve érezni kell valamit.” Ebben sokat segít, hogy kapcsolatba kerül a fotóalanyaival. Ez az egyetlen szabályféleség, amelyet Samuel mindig betart: „Együtt kell lennem az emberekkel. Mint a jemeni és líbiai arab tavasznál, ahol a fiatalok változást akartak. A házaikban alhattam, velük együtt voltam a frontvonalban – közel kerültem hozzájuk, így könnyebben elmesélhető a sztori.”

Samuel Aranda Sony Alpha 7RII Vadlovakat megzabolázni próbáló spanyol lótolvajok
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2.8 ZA | 1/160s f/7.1, ISO 50

„Persze vannak korlátok, – tette hozzá Samuel – dokumentarista fotósként elégedettnek kell lennem a döntéseimmel. Soha nem a munka az első; ha olyan helyzetbe kerülök, ahol nem érzem úgy, hogy le kell nyomnom az exponálógombot, vagy a fotóalanynak kellemetlen lenne, akkor nem teszem.” Volt, hogy a New York Timesnak hat hónapig dokumentálta egy afrikai utcai árus életét Barcelonában. Arról szólt a sztori, hogyan érkeznek a bevándorlók Európába, és hogy próbálnak túlélni.

„Hónapokig követtem, aztán egyszer csak felhívott, és azt mondta, nem szeretné, ha egy fotó is megjelenne, mert úgy gondolta, kihasználják. Szakmai szempontból nagyon sajnálom, mert hatásos képek voltak, de nem hagyhattam figyelmen kívül a kívánságát. Tiszteletben kell tartanom a fotóalanyaim; akár egy szerződést. Ezek az emberek szenvednek, valós problémákkal küzdenek.” 

Szerinte akik az ellenkezőjét tennék – a vadászok – elfeledkeznek a lényegről, „fontosabbnak képzelik magukat, mint a képek.”

Samuel Aranda Sony Alpha 7RII Csónakjukat a vízből kihúzó szenegáli halászok
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2.8 ZA | 1/1000s f/3.2, ISO 100

Azt is nagyon jól tudja, milyen hatással vannak az emberre az ilyen helyzetek, azzal együtt, hogy mi történik, ha túlságosan beleéli magát a sztoriba: „Hinni kell abban, amit csinál az ember, de néha egy lépéssel távolabbról kell szemlélni a dolgokat.” Samuel elmesélte, hogy is történt ez, miután a Sierra Leone-i ebolajárvány 2015-ös kitöréséről tudósított: „Amikor vége lett, nem bírtam folytatni a munkát, annyira fel voltam kavarodva érzelmileg a látottaktól. Szünetet kellett tartanom, hogy kitisztuljon a fejem, mert ez volt a legkeményebb, amit valaha csináltam.” Heves és extrém érzelmi hatások érték – látta az emberek fájdalmát, de azt is, fotóriporterként milyen pozitív befolyása lehet: „Egy kórházról készítettünk riportot, amelynek elfogytak a készletei, haldokoltak a betegek. A sztori a New York Times címlapján jelent meg; három napra rá megjött a segítség, és a nővérkék felhívtak telefonon, hogy megköszönjék.”

Samuel Aranda Sony Alpha 7RII A barcelonai terrortámadás után a járdán hagyott rózsa
© Samuel Aranda | Sony α7R II + 35 mm f/2.8 ZA | 1/80s f/8.0, ISO 100

Újabban pedig, miközben a függetlenségi mozgalomról tudósított Barcelonából, Samuel rájött, milyen, amikor nem tudsz megszökni a téma elől. „A legtöbb barátom részt vett a mozgalomban, és hónapokig helikopterek köröztek a házaink fölött. Embereket lőttek meg, az egyik barátom elvesztette a fél szemét. Állandóan rohangáltam le a rendőrség által összevert embereket fotózni, aztán vissza fel, hogy elküldjem a fényképeket a New York Timesnak.”

Ekkor érezte először, hogy megszűnt a korlát közte és a téma között: „Nem volt biztos távolság. A népszavazás után elmentem a falumba, ahol mindenki teljesen össze volt omolva. A katonai rendőrség berontott az iskolába, hogy elkobozza a szavazóurnákat, és megverték az ismerőseimet. Vidéken durvább volt a helyzet a katonai rendőrség miatt. De ezért kell, hogy a frontvonalban legyen, aki elmeséli ezeket a sztorikat.”

 A cikkben bemutatott termékek 

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

SEL85F18

FE 85mm F1.8

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35 mm F2.8 ZA

Samuel Aranda
alpha universe

Samuel Aranda

Spanyolország

A fotózásban csak az érzelmek érdekelnek.

Profil megtekintése


x