Noha augusztusban nincs olyan hideg Grönlandon mint télen, a tengeren hajózva így is kihívást jelentett a környezeti hőmérséklet. Albert Dros tájképfotós számára a fények jelentették azt a csodát, ami miatt kitette magát a mostoha körülményeknek. Közel 24 órán át van napfény, a nap pedig órákon át látható a horizont szélén, lenyűgöző narancs, lila és kék színárnyalatokkal festve az égboltot. Mivel otthonában, Hollandiában már tesztelte a Sony α7R IV piacra dobása előtti változatát, grönlandi utazása újabb lehetőséget adott Albertnek arra, hogy megtapasztalja, mi mindenre képes a 61 megapixeles Sony α7R IV valójában.
A felvételek elkészítéséhez két hetet töltött Albert ugyanazon a hajón, beleértve az éjszakákat is – mindezt tréfálkozva így kommentálja: „Valódi élmény volt!” Albert minden éjjel órákon át fotózott a hajó fedélzetén. „Olyan gyönyörű – fejti ki –, annyiféle színárnyalat jön elő, és olyan sokféle módon lehet az éjfélkor látható nappal dolgozni. Olyasvalakinek, mint én, ez valóságos játszótér: bárhová nézek, lenyűgöző felvételek lehetőségét látom.”
Noha a hátteret a természet adta gyönyörű tájak szolgáltatták, Albert egy fókuszpontként szolgáló témát is bevezetett néhány képen egy ragyogó piros vitorlás jacht képében. „Rengeteg képünk van a hajóval” – meséli. „Én az egyik hajón voltam, és walkie-talkie-n tartottam a másik hajó kapitányával a kapcsolatot, egyeztetve, hogy milyen helyzetbe állítsa a hajóját a tökéletes felvételhez.” Annak ellenére, hogy mindent tökéletesen eltervezett az utazás során, Albert biztos benne, hogy ez egyáltalán nem vált a fotózási kreativitás kárára. „Meg kell várni, hogy a hajó tökéletes helyzetbe kerüljön, és a hold a megfelelő helyre érjen az égbolton – fejti ki – és tervezni kell, és mindennek tökéletesen a helyén kell lennie a lenyűgöző képhez; ezt nagyon nehéz jól eltalálni.”
A tájképfotósok többsége a szárazföldön tölti ideje nagy részét, ahol stabil talajra felállított állvány segíti őket, hogy minden a megfelelő pozícióban legyen. Egy hajó fedélzetéről fényképezni azonban teljesen más élmény, különösen akkor, ha egy másik hajó az egyik témánk.
„A hajóról fotózás nem éppen nyugis tevékenység – nyilatkozza nevetve –, a kompozíciók jönnek és mennek, így olyan fényképezőgéppel kell dolgozni, amely gyorsan tud fókuszálni, különben lemarad az ember a lehetőségről.” Albert esetében egy hajón tartózkodva fotóztak egy másik hajót, így a másik hajó, a tenger és a jéghegyek egyszerre mozogtak. „Ezekben a helyzetekben az α7R IV sorozatfelvétel üzemmódja vált be a legjobban, 10 képkocka/mp sebességgel – osztja meg velünk –, és folyamatos AF használatával. Szükség esetén akár 70 képet is rögzíteni tudtam, a szerkesztéskor pedig kiválasztottam a tökéleteset. Ez azt jelentette, hogy soha nem mulasztottam el a megfelelő pillanatot, ráadásul a teljes 61 megapixeles felbontással sikerült rögzíteni a felvételt.”
Albert szeret extrém objektíveket használni a képei rögzítéséhez. Míg egy mondhatni hagyományos tájképfotós 24 mm-es, nagylátószögű objektívet használ, esetleg maximum 16 mm-est, Albertnél gyakori a 12 mm-es vagy épp a 400 mm-es verzió – a spektrum ellentétes végei. Természetesen a táj hajóról, 400 mm-es objektívvel történő fotózása egészen más jellegű komplikációt jelentett a felvételeknél.
„Az FE 100–400 mm-es f/4-5.6 GM OSS objektívet használtam – számol be –, ez egy rendkívül éles objektív, a legélesebb zoom, amit valaha használtam. Az α7R IV gépem 61 megapixeles érzékelőjével kombinálva a legapróbb részleteket is rögzíti, ami természetesen az objektív és a fényképezőgép stabilizálásának is köszönhető. Az egyik képemen sikerült 400 mm-es zoommal felvételt készíteni a holdról. A megfelelő exponálás érdekében 1/50-es zársebességet használtam, így tökéletesen éles lett a felvétel.”
Miért választotta tehát Albert az új Sony α7R IV fényképezőgépet a legutóbbi projektjeihez? „Imádok rendkívül sok részletet felölelő tájképeket készíteni, tehát számomra a Sony α7R IV nagyobb felbontása csodálatos – lelkendezik –, a 15 lépéses dinamikatartományról nem is beszélve. A fényképezőgép váza is átalakult egy kicsit, továbbfejlesztve a meglévő α7 fényképezőgépet; olyan egyszerű dolgokra gondolok, mint például a jobb fedelek a külső portokra. Ezek a látszólag csekély dolgok hatalmas előnyt kínálnak nekem, amikor kihívást jelentő feltételek mellett fotózom, mint ennél a projektnél is.”
„A tökéletes kép elkészítésének megszállottja vagyok.”
Iratkozzon fel a YouTube-on
Like-oljon minket a Facebook-on