Alpha Universe háttértörténet

A portrék megtöltése stílussal és tartalommal

Laerke Posselt

Ha a fotográfia utazás, akkor a célállomása talán a saját stílus lehet – a tapasztalatok összessége, amely meghatározza a fotós képeinek megjelenését és azt, ahogyan a világot látja.

A vizuális stílus mindig is fontos volt a fotográfusoknak, és egy olyan világban, amelyben több és egyszerűbben megosztható kép érhető el, mint korábban bármikor, valószínűleg soha nem volt még ennyire létfontosságú. De hogyan alakul ki a saját stílus? Van olyan, magától értetődő ösvény, amelyen át – akár egy térképet követve – elérhetjük azt?

laerke posselt sony alpha 7R II szőke hajú nő portréja, az arcát megvilágító erős napfényben

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/3200s @ f/2.8, ISO 100

Még egy olyan díjnyertes portréfotósnak is, mint Laerke Posselt, gondot okozhat, ha saját munkáját kell definiálnia. Elmondja, hogy a munkája „a kapcsolatról, az emócióról, hitelességről, az ábrázolásról és az identitásról” szól, majd hozzáteszi: „talán másoknak könnyebb az én stílusomról beszélni, de nekem a fotózás abból a késztetésből fakad, hogy bizonyos érzéseket keltsek az emberekben, és hogy kifejezzem azt, amit látok és érzek.”

A képein az esztétikum és az őszinteség erőteljes keveréket alkot. Mint egy zsánerfotó-sorozat, amelyet a képzőművészet prizmáján keresztül fényképeztek, talán azt is megértve, hogy a stílus legalább annyira a visszatekintésről szól, mint az előre nézésről.

„Művészfotózással kezdtem – meséli Laerke –, aztán a dokumentumfotózás felé mozdultam, majd évekig csak sajtófotósként dolgoztam – most mindkét világ hatással van a látásmódomra és a munkámra.”

2012-ben Laerke megnyerte a World Press Photo és a Pictures of the Year international (POYi) első díját portré kategóriában, és mindkettőt ugyanazon a napon. „Az biztos, hogy ez a pillanat meghatározó volt abban, hogy ma mindenki portréfotósként gondol rám – mondja –, és tény, hogy ezt a műfajt a mai napig állandó kihívásokkal telinek és hálásnak érzem.”

laerke posselt sony alpha 7R II női portré, a háttérben lévő falra erős árnyékot vető természetes fényben

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/60s @ f/9.0, ISO 640

Laerke folytatja: „Vannak dolgok, amelyek az évek során soha el nem múló inspirációt jelentettek a számomra. Ilyenek az emberi interakció, a társadalmi normák, az identitás és az ábrázolás. Ezek tehát mindig megjelennek a munkáimban.”

Mivel Laerke művészete a dokumentumfotózásban és a fotózsurnalisztikában gyökerezik, korántsem meglepő, hogy előnyben részesíti a rendelkezésre álló megvilágítás használatát. Szerinte ez “a hitelesség érzetét adja a fotóimnak és a környezetnek is, amelyben azok készülnek.”

Kifejti, hogy például „a modelljeim saját otthonában vagy környezetében rendelkezésre álló fénnyel dolgozni sokkal természetesebb nekem, mint egy műtermi fotózás a hatalmas villanófényekkel, az ernyőkkel és a softboxokkal. Ráadásul ez ösztönzőleg hat a látásmódomra is, és izgalmas fények keresésére sarkall.”

laerke posselt sony alpha 7R II férfi portréja a lombozaton keresztül átszűrődő fényfoltok által megvilágított fallal a háttérben

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/100s @ f/4.5, ISO 200

Ennek a fénynek a megragadásához olyan eszköz kell, amely fel tud nőni a feladathoz. Laerke a Sony gépekben találta meg ezt a képességet. Az első Sony-modell, amelyet használt, az α7R II volt, és éppen most kezdi felfedezni az α7R III modellt.

A Sony tükör nélküli fényképezőgépeinek a DSLR gépekénél kisebb, könnyebb váza nagyon jól illett Laerke „kószálós”, dokumentarista megközelítési módjához, mindenekelőtt, mivel a fényképezőgép megjelenését „a fotózott alanyok sokkal kevésbé érezhetik fenyegetőnek” – magyarázza. „Az, hogy nem takarja el az arcomat, azt jelenti, hogy a modell engem lát, nem pedig a köztünk lévő gépet, és a kialakuló kommunikáció hatással van az érzéseikre és érzelemkifejezéseikre, ami jól átjön a fotókon.”

laerke posselt sony alpha 7R II férfi portréja burgundi színű fal előtt

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/160s @ f/2.8, ISO 200

A nagy blende, amely lehetővé teszi, hogy a rendelkezésre álló fényből a fotós a legtöbbet hozza ki, kis mélységélességgel párosul. Ezért Laerke gyakran hívja segítségül a Sony vázak egyik nagyszerű funkcióját, a folyamatos Eye AF üzemmódot.

„Az, hogy biztos lehetek a fókusz tökéletességében, nagy luxus – mondja –, főleg, ha olyan modellekkel dolgozom együtt, akik idegesek a fotózás elején – a modelljeim hús-vér emberek, akik nem minden helyzetben érzik jól magukat, úgyhogy előfordul, hogy fészkelődnek vagy himbálják magukat, de az α7R II-vel így is tökéletesen élesek maradnak a fotók.”

Ezen kívül Laerke szintén nem fél a magas ISO értékektől az α7R II gépén – tudja, hogy az exponálás úgyis olyan lesz, amilyet látni akar.

laerke posselt sony alpha 7R II szeles sziklaszirten álló és a kamerába néző nő

© Laerke Posselt | Sony α7R II + FE 35mm f/1.4 ZA | 1/125s @ f/9.0, ISO 160

„Tudom, hogy még nagyon nagy ISO sebességeknél sem kenődnek vagy vesznek el a fotó részletei a zaj és a természetellenes színek keverékében” – mondja. „Az élesség mindig megmarad, annyira, hogy néha még olyan megvilágítási helyzetekben is használtam nagy ISO-érzékenységet, amelyek nem igényelték volna azt, csak azért, mert azt a gyönyörű, természetességet kölcsönző szemcsés hatást akartam látni, ami az α7R II gépen olyan, akár egy filmnegatív.”
 
Visszatérve a fotográfiában tett utazásának a különböző állomásaihoz, Laerke az α7R II gépét klasszikus portré- és dokumentumfotózáshoz való objektív-garnitúrával párosítja. Ezek közé tartozik „az FE 90mm f/2.8 Macro G OSS közelképekhez, az FE 85mm f/1.4 G Master egy kevés hátteret is magába foglaló arcképekhez és portrékhoz, a Sonnar T* FE 55mm f/1.8 ZA, amikor kicsit nagyobb szélességgel szeretnék dolgozni, és a Distagon T* FE 35mm f/1.4 ZA azokban az esetekben, ha a környezet tényleg fontos.”
 

laerke posselt sony alpha 7R III gyenge megvilágítású női portré lágy, csak a modell arcát megvilágító, meleg fénynél

© Laerke Posselt | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/2.8, ISO 100

Akárcsak az általa használt fényképezőgépek és objektívek, Laerke nagy utat tett meg, és az utazás megérte a fáradságot. Ki tudja, hová viszi az útja legközelebb az α7R III gépével.

Kiemelt termékek

ILCE-7RM2

α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3

α7R III 35 mm-es Full Frame fényképezőgép autofókusszal

ILCE-7RM3

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1.8 ZA

SEL55F18Z

SEL35F14Z

Distagon® T* FE 35 mm F1.4 ZA

SEL35F14Z

SEL90M28G

FE 90 mm F2.8 makró G OSS

SEL90M28G

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

Kapcsolódó cikkek

Lærke Posselt
Alpha Universe

Lærke Posselt

Dánia

A portréfényképezés az emberek közötti interakció egy rendkívül intenzív formája, és jó esetben sokkal gyorsabban kerülök sokkal közelebb az alanyhoz, mint azt tenném fényképezőgép nélkül

Profil megtekintése


x