Alpha Universe háttértörténet
Alpha Universe háttértörténet
A szépségen túl: Róma képeken 

Massimo Siragusa 

„Személyes meggyőződésem, hogy a csúfságnak és a káosznak is megvan a maga bája – csak rá kell lelnünk.” Így nyilatkozott Massimo Siragusa két éven át ívelő projektjéről, melynek tárgya a „borgate”, vagyis Róma külvárosi részei voltak.

A Róma külvárosában végbemenő kaotikus lakhatási fejlemények dokumentálása egy olyan érdekfeszítő és kihívásokat tartogató képsorozatot eredményezett, amely szándékosan túlzsúfolt fotókon mutatja be a kusza külvárosi házrengeteget.

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 kihalt környék málló piros fallal és ablakaival

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/125s @ f/11.0, ISO 400

Az őket körülvevő drótkerítések mögül megörökített, egymástól stílusidegen, kusza, graffitikkel tarkított épületek; a szűk utcákban szorosan egymás mögött parkoló autók által összefont köztéri bútorok és lámpaoszlopok kavalkádja, és modern toronyházakhoz dörgölőző ősi építmények. Az összkép első ránézésre fojtogatóan és őrjítően kaotikusnak tűnhet, de ha mélyebbre tekintünk egy gyönyörű, egységes kompozíció tárul elénk. Egyensúly és báj szűrődik át a zűrzavaron.

„A fényképészet pontosan olyan, mint egy nyelv, és ahogy bármilyen nyelvnek, ugyanúgy a fotózásnak is megvannak a maga szabályai.” – magyarázza Massimo. „A fényképészetben ezek a szabályok ritkán választhatók el a formális harmóniára való törekvéstől, és teljesen függetlenek az alany „úgynevezett” szépségétől. Fényképészként saját belátásunk szerint alakíthatjuk ezeket a szabályokat.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 három táncoló hölgyet ábrázoló falfestmény

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Massimo számára már megszokottak az ilyen projektek; ő a fényképészetén keresztül vizsgálja meg „miként alakul át egy adott terület, az ilyen hosszú távú projektekből pedig végül gyakran könyv vagy kiállítás válik”.

Ennél a projektnél azonban nem volt könnyű dolga Massimónak, és számos kihívással kellett megküzdenie a folyamat során, amiben az α7R II és α7R III modellek voltak segítségére. „Kezdjük azzal – meséli –, hogy bizonyos környékeken rendkívül magas a bűncselekmények száma. Ezért gyakran sietve kellett elkészítenem a képeim, nehogy bármilyen reakciót provokáljak ki azoktól, akik felfigyeltek az ottlétemre.”

„Ezekben a helyzetekben az Alpha modellek két tulajdonsága bizonyult különösképp hasznosnak – mondja –; egyrészt a gépek kis mérete, másrészt pedig a hétköznapi kinézetük miatt maradhattam viszonylag rejtve, valamint az öttengelyes SteadyShot stabilizálónak hála, állvány nélkül fényképezhettem viszonylag hosszú expozíciós idővel. Mindez lehetővé tette, hogy kattintsak, aztán mehessek is tovább.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 egy gyógytornász hirdetőtáblája rómában

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/60s @ f/11.0, ISO 400

A SteadyShot-stabilizáció még fontosabb szerepet játszott, mert Massimo minél legrészletgazdagabb fotókat szeretett volna készíteni. Az α7R sorozat nagy felbontású érzékelői a szándékosan kis blendenyílással ötvözve lehetővé tették Massimo számára, hogy még ezeket a rendkívül heterogén jelenetek is kimagasló részletességgel örökíthesse meg.

„Általában – meséli – nagyon kicsi blendenyílással dolgozom, mert szeretem maximalizálni a mélységélességet, hogy a lehető legélesebb legyen az alany. Azt akarom, hogy minden részlet kivehető legyen a képeimen. Minden, ami a képen szerepel, minden egyes grafiti, minden reklám, minden rendszám; ezek a részletek mind alapvető fontosságúak az adott terület megértéséhez.”

Az α7R sorozat érzékelői által megörökített hatalmas dinamikatartomány ugyancsak kapóra jött Massimónak, mivel így ő irányíthatta az építészeti témájú képekre jellemző, és a római napsütés által még hangsúlyosabbá tett változatos fény–árnyék hatásokat. „Az α7R modellekkel készített képek magas minősége jelentősen megkönnyíti az utómunkálatokat – magyarázza Massimo –, ezért az erősen megvilágított részek és a sötét árnyékok részletgazdagságát is megőrizhetem.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 maszkos hölgyet ábrázoló falfestmény

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Habár Massimo képein nem találunk hús-vér embereket, csupán az ottlakókat szimbolizáló graffitiket és szobrokat, ő mégis így gondolkodik: „Úgy vélem, hogy egy adott hely gyakran többet árul el a kultúránkról és a társadalmunkról emberek nélkül.” Az ürességük ellenére a képek tagadhatatlanul emberiek.

Ez az emberség részben onnan ered, hogy következetesen ugyanazt a természetes látványt nyújtó szabványos objektívet használta, amely a legközelebb áll az emberi szem működéséhez. Massimo egy FE 55 mm-es f/1.8 ZA objektívvel dolgozik, amely „a tökéletes modell a jelenetekbe való belépéshez – mondja –, ugyanakkor pedig segít megtartani a kellő távolságot is. Az ehhez hasonló projektek során fontosnak tartom, hogy hozzászokjak egy bizonyos gyújtótávolsághoz, és azt használjam végig. Így az alanyra koncentrálhatok, és azonnal rálelhetek a megfelelő nézőpontra.”

Massimo Siragusa sony alpha 7RM2 egy várandós wonder womant ábrázoló falfestmény

© Massimo Siragusa | Sony α7R II + FE 55mm f/1.8 ZA | 1/200s @ f/11.0, ISO 400

Az, hogy a néző a képeket megpillantva puszta – noha zaklatott – szépséget, a társadalmi és gazdasági változások dokumentálását vagy az emberi természet egy mélyebb valóját látja meg, csakis rajta múlik, de ahogy Massimo mondja, „Meggyőződésem, hogy a vizuális kutatómunka ezen fajtája fontos szerepet játszik egy adott hely megértésében, és ha ezt elvégezzük, fotósként is megtalálhatjuk a helyünket benne.”

Kiemelt termékek
ILCE-7RM2
α7R II hátulról megvilágított Full Frame képérzékelővel

ILCE-7RM2

SEL55F18Z
Sonnar T* FE 55 mm F1.8 ZA

SEL55F18Z

Kapcsolódó cikkek
Massimo Siragusa
alpha universe

Massimo Siragusa

Olaszország

„A fényképezés számomra az első és legfontosabb kifejezőeszköz."

Profil megtekintése


x