Alpha Universe háttértörténet

A falka élén

Dominic Fraser

Képes egy fényképezőgép „bátrabbá” tenni? És ha igen, mit értünk „bátor” alatt?

Dominic Fraser számára ez annyit tesz, hogy van mersze feszegetni a határokat technikailag és vizuálisan egyaránt, és olyan autós felvételeket készít, amelyek dinamikus hatása egyre fokozódik. Hiszen az autók lényege a mozgás, és pompásan mutatnak közben. A fotós feladata ennek megörökítése, ahogyan a versenypilóta feladata a határokat feszegetni és bedőlni a kanyarban.

dominic fraser sony alpha 7RIII xenonszürke autó száguld hegyi úton

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/20s @ f/11, ISO 50

Sokféleképpen lehet mozgásban lévő autót fotózni, és a legdinamikusabb módok egyike a követéses fotózás: autóból készített felvétel születik az autóról úgy, hogy a fotós egy mozgó járműből örökíti meg a témát, amely éles marad, miközben a felvétel többi részét bemozdulási elmosódás tölti ki, így valódi sebességélményt ad.

 

dominic fraser sony alpha 7III nagy sebességgel, hatalmas porfelhőt kavarva forduló autó a sivatagban

© Dominic Fraser | Sony α7 III + FE 70-300mm f/4.5-5.6 G OSS | 1/1000s @ f/5.6, ISO 160

„Az autók fotózása, akár a gyártó, akár egy magazin számára zajlik, mindig a termék kihangsúlyozásáról szól” – mondta el Dominic. „Ennek az az oka, hogy az emberek mindig a képet látják előbb, csak aztán olvassák el a szöveget. Az autó követése autóval pedig ennek az egyik legfontosabb módja. Ez az a felvételtípus, amely az autó egészét képes mozgás közben megörökíteni, és bár az autók lenyűgöző műalkotások is lehetnek, a lényegük mégis a haladás és a vezetés – az emberek így kíváncsiak rájuk.”

dominic fraser sony alpha 6400 régi bugatti versenyautó halad levéllel borított úton

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/1000s @ f/5.6, ISO 640

Több képesség is találkozik ebben a Sony felszerelésben, amely megkönnyíti mindezt, amelyek egyik alapvető eleme a vázban és az objektívben megvalósított képstabilizálás. Ez olyasmi, amit Dominic kiemelkedően fontosnak talált attól a pillanattól kezdve, hogy az α900 DSLR modellel a Sony gépeire váltott 2009-ben.

 

„Az a helyzet, hogy a filmre 1/60 mp záridővel, autóból készített felvételek kifejezetten jól néztek ki, de akkoriban a digitális fényképezőgépeken valami miatt ugyanaz a kép valahogy statikusabbnak látszott, ezért sokkal hosszabb expozíciós időt, mondjuk 1/20 mp-et kellett használni. Ugyanakkor egy autó hátuljában zötykölődve, képstabilizálás nélkül nagyon nehéz bármit is fókuszban tartani ilyen zársebességhez. Az α900 megadta nekem ezt, most pedig az α7 III még jobban teljesít.”

dominic fraser sony alpha 6400 aston martin autófotó hátulról egy hegyi útszakaszon haladva

© Dominic Fraser | Sony α6400 + FE 100-400mm f/4.5-5.6 GM OSS | 1/30s @ f/10, ISO 100

A „még jobb” öt fokozatnyi képstabilizálást jelent stabilizált (például az FE 24-105mm f/4 G OSS) objektívvel kombinálva.

„Az itteni felvételek egyike, a piros Aston Martin Vantage AMR-ről, 1/8 mp-es záridővel készült. Ez korábban még ötletként sem merült volna fel bennem. Igaz, az út felülete jó volt, és ez fontos, mert nem csak a saját mozdulatlanság számít, hanem a környezet is, valamint az autók egymáshoz viszonyított sebessége – ám az α7 III képstabilizálásának köszönhetően bátran próbálkozhatok ilyesmivel is. Emellett az α7 III képkockasebessége tovább növeli a siker esélyét, ahogyan a magas ISO-teljesítmény, a jelentős dinamikatartomány, az autofókusz, az elektronikus képkereső és más funkciók is.”

„Az elsők között kezdtem használni az elektronikus képkeresőt” – jelentette ki Dominic. „És bár sokat fejlődött azóta, az általa biztosított előny ugyanaz maradt. Az azonnali visszajelzésnek köszönhetően nem kell aggódnom az exponálás miatt.” Elmondása szerint ugyanez a helyzet az α7 III dinamikatartományával is, ugyanis „az égbolt szinte minden esetben fényesebb a fotózott autónál, és ilyen körülmények között nincs igazi lehetőség átmenetes szűrőkkel pepecselni… vagy lehet, hogy egy napsütéses napon egy erdei úton suhansz, és rengeteg az erős kontraszt. Ma már nem kell aggódnom, ugyanis az α7 III segítségével mindig vissza lehet venni ezeket a csúcsfényeket.”

dominic fraser sony alpha 7RIII régi aston martin versenyautó száguld az esőben

© Dominic Fraser | Sony α7R III + FE 24-105mm f/4 G OSS | 1/20s @ f8.0, ISO 100

„Az egész rendszer hihetetlenül megbízható” – összegezte az eddigieket. „Ez nagyszerű, mert soha nem kérdéses az eredmény. Egyszerűen végzem a dolgomat, és a fényképezőgép is végzi az övét – még igazán borzalmas körülmények között is. Jó példa erre az Aston Martin Ulster az esőben a Goodwood Festival of Speed előzetesében. Mindössze három óránk volt rá, és abban a másodpercben, ahogy elkezdtük, zuhogni kezdett az eső. A légörvénylésnek köszönhetően olyan érzés volt a követőautó hátuljában ülni, mintha mosógépben lennék, de meg kellett csinálni, és az α7 III megbirkózott vele, sikerült néhány igazán nagyszerű képet készíteni. Pont, ahogy számítottam is rá.”

Kiemelt termékek

ILCE-7M3

Alpha 7 III fényképezőgép 35 mm-es full-frame képérzékelővel

ILCE-7M3

ILCE-7RM3

Alpha 7R III 35 mm-es full-frame fényképezőgép automata fókusszal

ILCE-7RM3

ILCE-6400

Alpha 6400 E-bajonettes fényképezőgép APS-C érzékelővel

ILCE-6400

SEL24105G

FE 24-105 mm-es F4 G OSS objektív

SEL24105G

SEL100400GM

FE 100-400 mm G Master szuper-telefotó-zoomobjektív

SEL100400GM

SEL70300G

FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL70300G

Kapcsolódó cikkek

Dominic Fraser
Alpha Universe

Dominic Fraser

UK

„Bár korán áttértem a digitális fotózásra, még mindig filmes alapelveket követve próbálok fotózni. Azt szeretném, hogy a fotózás fotózás maradjon és ne digitális komponálás legyen. Nem akarok megtéveszteni a digitális manipulációval.”

Profil megtekintése


x