Képes egy fényképezőgép „bátrabbá” tenni? És ha igen, mit értünk „bátor” alatt?
Dominic Fraser számára ez annyit tesz, hogy van mersze feszegetni a határokat technikailag és vizuálisan egyaránt, és olyan autós felvételeket készít, amelyek dinamikus hatása egyre fokozódik. Hiszen az autók lényege a mozgás, és pompásan mutatnak közben. A fotós feladata ennek megörökítése, ahogyan a versenypilóta feladata a határokat feszegetni és bedőlni a kanyarban.
Sokféleképpen lehet mozgásban lévő autót fotózni, és a legdinamikusabb módok egyike a követéses fotózás: autóból készített felvétel születik az autóról úgy, hogy a fotós egy mozgó járműből örökíti meg a témát, amely éles marad, miközben a felvétel többi részét bemozdulási elmosódás tölti ki, így valódi sebességélményt ad.
„Az autók fotózása, akár a gyártó, akár egy magazin számára zajlik, mindig a termék kihangsúlyozásáról szól” – mondta el Dominic. „Ennek az az oka, hogy az emberek mindig a képet látják előbb, csak aztán olvassák el a szöveget. Az autó követése autóval pedig ennek az egyik legfontosabb módja. Ez az a felvételtípus, amely az autó egészét képes mozgás közben megörökíteni, és bár az autók lenyűgöző műalkotások is lehetnek, a lényegük mégis a haladás és a vezetés – az emberek így kíváncsiak rájuk.”
Több képesség is találkozik ebben a Sony felszerelésben, amely megkönnyíti mindezt, amelyek egyik alapvető eleme a vázban és az objektívben megvalósított képstabilizálás. Ez olyasmi, amit Dominic kiemelkedően fontosnak talált attól a pillanattól kezdve, hogy az α900 DSLR modellel a Sony gépeire váltott 2009-ben.
„Az a helyzet, hogy a filmre 1/60 mp záridővel, autóból készített felvételek kifejezetten jól néztek ki, de akkoriban a digitális fényképezőgépeken valami miatt ugyanaz a kép valahogy statikusabbnak látszott, ezért sokkal hosszabb expozíciós időt, mondjuk 1/20 mp-et kellett használni. Ugyanakkor egy autó hátuljában zötykölődve, képstabilizálás nélkül nagyon nehéz bármit is fókuszban tartani ilyen zársebességhez. Az α900 megadta nekem ezt, most pedig az α7 III még jobban teljesít.”
A „még jobb” öt fokozatnyi képstabilizálást jelent stabilizált (például az FE 24-105mm f/4 G OSS) objektívvel kombinálva.
„Az itteni felvételek egyike, a piros Aston Martin Vantage AMR-ről, 1/8 mp-es záridővel készült. Ez korábban még ötletként sem merült volna fel bennem. Igaz, az út felülete jó volt, és ez fontos, mert nem csak a saját mozdulatlanság számít, hanem a környezet is, valamint az autók egymáshoz viszonyított sebessége – ám az α7 III képstabilizálásának köszönhetően bátran próbálkozhatok ilyesmivel is. Emellett az α7 III képkockasebessége tovább növeli a siker esélyét, ahogyan a magas ISO-teljesítmény, a jelentős dinamikatartomány, az autofókusz, az elektronikus képkereső és más funkciók is.”
„Az elsők között kezdtem használni az elektronikus képkeresőt” – jelentette ki Dominic. „És bár sokat fejlődött azóta, az általa biztosított előny ugyanaz maradt. Az azonnali visszajelzésnek köszönhetően nem kell aggódnom az exponálás miatt.” Elmondása szerint ugyanez a helyzet az α7 III dinamikatartományával is, ugyanis „az égbolt szinte minden esetben fényesebb a fotózott autónál, és ilyen körülmények között nincs igazi lehetőség átmenetes szűrőkkel pepecselni… vagy lehet, hogy egy napsütéses napon egy erdei úton suhansz, és rengeteg az erős kontraszt. Ma már nem kell aggódnom, ugyanis az α7 III segítségével mindig vissza lehet venni ezeket a csúcsfényeket.”
„Az egész rendszer hihetetlenül megbízható” – összegezte az eddigieket. „Ez nagyszerű, mert soha nem kérdéses az eredmény. Egyszerűen végzem a dolgomat, és a fényképezőgép is végzi az övét – még igazán borzalmas körülmények között is. Jó példa erre az Aston Martin Ulster az esőben a Goodwood Festival of Speed előzetesében. Mindössze három óránk volt rá, és abban a másodpercben, ahogy elkezdtük, zuhogni kezdett az eső. A légörvénylésnek köszönhetően olyan érzés volt a követőautó hátuljában ülni, mintha mosógépben lennék, de meg kellett csinálni, és az α7 III megbirkózott vele, sikerült néhány igazán nagyszerű képet készíteni. Pont, ahogy számítottam is rá.”
„Bár korán áttértem a digitális fotózásra, továbbra is igyekszem filmes alapelveket követve fotózni. Azt szeretném, hogy a fotózás fotózás maradjon, és ne váljon digitális komponálássá. Nem kívánok megtéveszteni senkit digitális manipulációval.”