Személyes nézőpontból egy nemzet válsága

Menelaos Myrillas

Bár lehetséges, hogy leginkább lenyűgöző és rendkívül kreatív fotóriporteri munkássága révén ismerik a nevét, Menelaos Myrillas mégis portréfotósként kezdte karrierjét.

menelaos myrillas sony alpha 9 károly herceg és kamilla élvezik a kávéjukat egy kávézóban

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70 mm f/4 ZA OSS | 1/500 s @ f/4.0, ISO 800

Az évtized fordulóján kezdte igazán éreztetni a hatását Görögországban a pénzügyi válság, ekkor kezdte el úgy érezni Menelaos, hogy már nem tud azonosulni a celebek és a divatvilág dekadenciájával, és végül így került a fotóriporterkedés világába.

menelaos-myrillas-sony-alpha-9-lady-sitting-on-a-garden-chair-holding-a-glass-of-wine

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70 mm f/2.8 GM | 1/320 s @ f/2.8, ISO 200

„Hogy őszinte legyek, az életstílus kezdett el bosszantani” – mondja Menelaos. „Önmagában nem ellenzem, de amikor az országban ekkora fejetlenség uralkodik...hát kissé kínosan éreztem magam, amikor ilyen képeket készítettem. Ekkor kezdtem el a fotóripoterkedés felé orientálódni, azért hogy dokumentálhassam, ami körülöttem történik.”

menelaos myrillas sony alpha 9 leninportré egy coca-cola logó mögött

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70 mm f/4 ZA OSS | 1/80 s @ f/18, ISO 2000

Menelaos képei azért olyan egyediek, mert nyíltan vállalja a véleményét, amelyet a fényképészetén keresztül fejez ki.

„Szerintem a jó fényképészetben megmutatkozik a fotós személyes nézőpontja” – mondja Menelaos. „Sokszor hallani, hogy egyesek pusztán dokumentálnak és egy semleges nézőpontot alkalmaznak, én azonban nem hiszek ebben, különösen akkor nem, ha mondjuk a szülővárosodban kell bemutatnod egy történetet. Ha egy háborús övezetbe utazol, akkor az útitársad, aki odavezet mindig a két egymásnak feszülő oldal valamelyikéhez fog tartozni, így mindig az egyik fél nézőpontjából fogod bemutatni a történéseket. Épp ezért vannak kételyeim a riportfotózás tárgyilagos mivoltával kapcsolatban, de én nem félek kimondani, hogy egyáltalán nem vagyok semleges!”

menelaos myrillas sony alpha 9 mosolygó hölgy, akit részben kitakar az előtte álló tömeg

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 70-200 mm f/4 G OSS | 1/250 s @ f/4.0, ISO 6400

Az egyedi szögből elkapott képek mellett Menelaos a fotók elkészítése tekintetében is sajátos megközelítést alkalmaz. Ahelyett, hogy egyszerre két gépet használna két különböző objektívvel, – általában ez a bevett gyakorlat a fényképészek közt – ő szeret egyetlen fényképezőgéppel dolgozni. Az objektívek lecserélése közti néhány másodpercet pedig elmélkedésre használja. „Szeretek fújni egyet, amikor objektívet cserélek, tudom, hogy nem igazán fotóriporterhez illő szokás, de abban a néhány pillanatban alkalmam adódik reflektálni a történésekre.”

menelaos myrillas sony alpha 9 félprofilból készített árnyékos portréfotó

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70 mm f/4 ZA OSS | 1/60 s @ f/4.0, ISO 6400

Ezért általában az FE 24-70 mm-es f/2.8 GM vagy az FE 24-70 mm-es f/4 ZA objektíveket használja Sony α9 fényképezőgépéhez Menelaos, de az FE 70-200 mm-es f/4 G modellt is készenlétben tartja maga mellett. A 24-200 mm-es tartomány szinte mindent lefed, ami a képei elkészítéséhez szükséges.

Menelaos sok időt tölt elmélkedéssel, így mindig van egy mélyebb jelentésrétege a képeinek, amely gyakran személyes kötődésű, ezért a kontextus és az egész történet ismerete is szükséges a megértéséhez. Az egyik ilyen képén egy politikus látható, amint a bokrok közt sétál és az arcát kitakarják a megperzselt barna levelek.

menelaos myrillas sony alpha 9 egy bokor mögött álló férfi, akinek az arcát kitakarják a megégett levelek

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70mm f/4 ZA OSS | 1/250 s @ f/8.0, ISO 100

„Van egy képem az ellenzéki párt vezetőjéről, Kyriakos Mitsotakisról, amely egy iskola tanévnyitó ünnepségén készült, és nem látszik rajta a politikus arca. Csupán néhány hónappal a fotó elkészítése előtt több, mint 100 ember szenvedett égési sérüléseket egy erdőtűzben azon a vidéken. Van egy görög mondás, amely szerint, amikor egy politikus hivatalba lép „a felperzselt földet kapja meg”, és pontosan ez járt a fejemben, amikor a képet készítettem. Pont azért, mert minden politikus ezt csinálja, azt akartam, hogy akár egy lehessen a sok közül a kép, ezért nem mutattam az arcát.”

Nagyban a felszerelésének köszönhető, hogy egy ennyire egyedi fotót tudott készíteni. „Sokkal nehezebb lett volna az α9-esem nélkül elkapni a pillanatot, mivel egyszerűen elképesztően jól tartja a fókuszt. Teljesen máshogy fényképezem vele a sétáló vagy futó embereket, mert már nem kell, hogy kövessem őket. Mivel az α9-es akár 20 képkocka/mp-es sebességre is képes, tudom, hogy pont azt a képkockát fogom tudni elkapni, amelyiket szeretném. Ebben az esetben már előre láttam, hol fog belépni a képkockába, lenyomtam az Eye AF funkció gombját, hogy a gép a szemét és az arcát kövesse, aztán vártam. Amint megpillantottam, hogy beér a képbe, lenyomtam és úgy tartottam az exponáló gombot annak tudatában, hogy éles lesz a megálmodott képkocka.”

menelaos myrillas sony alpha 9 a 2018-as digitális gazdasági fórum Athénban

© Menelaos Myrillas | Sony α9 | FE 24-70 mm f/4 ZA OSS | 1/160 s @ f/4.0, ISO 2500

Menelaos számára az α9 legfontosabb funkciója az elektronikus képkereső, mivel így nem kell folyamatosan rá-rápillantania a képernyőre, mint ahogy azt a DSLR fényképezőgépen kellett.

„Nem kell visszanéznem az elkészített képeket, – mondja – tudom hogy bízhatok a gép exponálásában és fókuszában, így kizárólag a képre összpontosíthatok. Egyszerűen megkönnyíti a munkámat, ezért az adott képnél csak a koncepciómra és arra kell koncentrálnom, hogy meg tudom-e valósítani – a figyelmemet az átadni kívánt üzenetre fókuszálhatom.”

A cikkben bemutatott termékek

ILCE-9

α9 Full Frame, tükör nélküli fényképezőgép CMOS-érzékelővel

ILCE-9

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS

SEL2470Z

SEL2470GM

FE 24-70 mm F2.8 GM

SEL2470GM

SEL70200G


FE 70-200 mm F4 G OSS

SEL70200G

Menelaos Myrillas
Alpha Universe

Menelaos Myrillas

Görögország

Kifejezetten élvezem a képeimen az absztrakt keretek és a sorok között megbújó gazdag tartalom küzdelmét.

Profil megtekintése


x